2024 április 27

RSS Facebook

2021. augusztus 31. kedd, 13:38

Millenium szárnyakon Kecskemét felett Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)


A hétvégi kecskeméti repülőnapot követően abban a megtiszteltetésben volt része az Aeromagazin főszerkesztőjének, hogy első magyar újságíróként felszállhatott a levegőbe a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb KC–390-es Millenium több célú, közepes rampás katonai szállítógépével. Ezt a típus válaszotta ugyanis a Magyar Honvédség a hadrendből kivont Antonon An–26-os teherszállítók leváltására. Összesen két KC–390-es érkezik majd Magyarországra, amelyek várhatóan 2023 év végén, vagy 2024 év elején szállhatnak le első ízben a kecskeméti repülőbázis betonjára.


A próbarepülésen részt vett Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség légierő fegyvernemi főszemlélője és az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis szállítórepülő századának több tagja a brazil légierő személyzete mellett. A több, mint egy órás repülés során Kilián tábornok úrnak arra is nyílt lehetősége, hogy kipróbálja a KC–390-es vezetését, illetve a brazil légierő tesztpilótái azt is bemutatták a fedélzeten tartózkodó vendégek számára, hogy milyen biztonsági rendszerek segítik a pilótákat repülés közben a különböző szállítási, deszant dobási és taktikai feladatok végrehajtása során.

A KC–390-es hasonlóan a legtöbb modern repülőgéphez "fly-by-wire" vezérlésű, azaz nincs mechanikus kapcsolat a kormány szervek és a kormány felületek között, illetve a meghajtását két IAE V2500-as gázturbina biztosítja. A KC–390-es egy teljesen új tervezésű katonai repülőgép típus, amely egyaránt alkalmas légi személy és teherszállítási feladatokra, személy és teher légideszant dobásra, légi utántöltési feladatok ellátására és alkalmas arra is, hogy előre ki nem épített nem betonos repülőtérről lehessen üzemeltetni. A taktikai légi szállítási feladatok végrehajtásának érdekében pedig mindössze rövid fel- és leszálló úthosszra van csak szüksége.

A Millenium repülési képességeit a kecskeméti nagyközönség is megcsodálhatta a hétvégi repülőnap során. Persze belülről megtapasztalni teljesen más élmény ezeket, hiszen nem minden nap repül az ember egy több títz tonnás teherszállító repülőgéppel ötven fokos szárny bedöntéssel. Mint ahogyan átesést is ritkán élhet meg egy átlagos utazó egy utasgép fedélzetén. Nos, a KC–390-essel történt repülésünk során ezeket mind átélhettük a Millenium fedélzetén, ugyanis a brazil tesztpilóták így demonstrálták a típus kiváló repülési tulajdonságait, intenzív manőverező képességét, amelyek révén az új típus valóban új fejezetet jelent a katonai légi szállítás tekintetében. Bevallom jómagam még soha nem éltem át egy ekkora repülőgéppel átesést a levegőben és az sem fordult még elő velem, hogy 8000 láb/min süllyedéssel ereszkedtem volna leszállás közben.

Kilián tábornok úr elmondása szerint a KC–390-es nagyon kezes repülőgép a levegőben és a sidestic kormány mozgatására gyorsan reagálva manőverezik a a szállítógép a levegőben. A bemutató repülés során a kis magasságú deszant dobási konfigurációját is demonstrálták a gépnek a brazil pilóták, igaz csak zárt rámpával, amelyet követően a Millenium igen intenzív emlkedő képességét is megtapasztalhattuk a deszant térben ülve, ugyanis szinte teljesen beleszorultunk az oldalfal melletti deszant padokba ahogy a KC–390-es teljes gázzal égnek szegezett orral emelkedni kezdett.

Az egy óra húsz perces felszállás valóban igazolta a számunkra, hogy a KC–390-esnek mennyire jók a repülési tulajdonságai és hogy milyen széleskörűen alkalmazható a légierő különféle szállítási és taktikai feladataira, s egy óriási ugrást jelent majd a kecskeméti szállító repülő század állománya számára az An–26-hoz képest. A KC–390-es jelenleg a világ legmodernebb több célú katonai rámpás teherszállító gépe, amely közepes méretének köszönhetően szinte minden katonai feladatra alkalmas a nagy távolságú szállító repüléstől kezdve a harctéri deszant bevetéseken át a légi utántöltésig.

A repülés mellett az Embraer repülőgépgyár szakemberei a KC–390-es statikus kiállításakor részletesen is bemutatták az Aeromagazinnak azokat az újdonságokat az új Millenium szállítógépen, amelyek révén ez a típus immár egy teljesen új generációt képvisel a kategóriájában. A részletes típus ismertetőt és a tesztrepülés további kulisszatitkait az Aeromagazin októberi számában olvashatjátok el.

Sajtos Zoltán

Fotó: dr. Toperczer István