2024 április 29

RSS Facebook

2019. március 14. csütörtök, 15:38

11 alkalommal jelentették korábban a pilóták a B 737 MAX feltételezett problémáját Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)
Legalább két alkalommal történt már olyan eset világszerte a Lion Air és az Ethiopian Airlines katasztrófáit megelőzően a Boeing új, B 737 MAX repülőgépeivel, amikor a robotpilóta bekapcsolását követően a gép automatikusan süllyedő üzemmódba ment át és a gép magasságot vesztett úgy, hogy erre nem adtak utasítást a pilóták. 
Csak az Egyesült Államokban legalább két olyan eset történt a közelmúltban, amikor a pilóták jelentették, hogy a robotpilóta bekapcsolását követően a gép automatikája süllyedésbe vitte a gépet, amely ez által azonnal magasságot vesztett.
Ezek az információk most láttak napvilágot a NASA által kezelt Aviation Safety Reporting System adatbázisából – számolt be erről a USA Today.
A kigyűjtött adatok szerint összesen tizenegy olyan bejelentés érkezett 2018 áprilisa és december között, amely a fent említett problémáról tett anonym módón jelentést, így sem azt nem lehet tudni, hogy melyik légitársaság járatán történt mindez, sem pedig azt, hogy milyen desztinációban repült az adott B 737 MAX repülőgép.

Az egyik esetben a gép azonnal süllyedni kezdett amint a kapitány felszállás közben bekapcsolta a robotpilótát, miközben a "Ne süllyedj, ne süllyedj!" hangos riasztás is azonnal megszólalt a pilótafülkében. Illetve az első tiszt is jelezte a váratlan süllyedést a kapitánynak. A személyzet ezt követően azonnal kikapcsolta a robotpilótát és így abba hagyta a repülőgép a süllyedési manővert.

Az incidenst követően a gép parancsnok pilótája arra hívta fel a hatóságok figyelmét a jelentésében, hogy szerintük a külső időjárási helyzet miatt a sebesség indikáció gyors változása (fluktuációja) idézhette elő, hogy a gép számítógépes vezérlése süllyedési helyzetbe hozta a gép kormány rendszerét.

A második esetben a robotpilóta bekapcsolását követően a gép szinte azonnal 1200-1500 lábas süllyedésbe kezdett és a süllyedésre figyelmeztető audio rendszer itt is azonnal működésbe lépett. A személyzet nem talált semmilyen okot arra, hogy miért váltott hirtelen agresszív süllyedésbe a robotpilóta a bekapcsolását követően.

Egyelőre még nincs semmilyen konkrét bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a Lion Air és az etióp B 737 MAX gépek balesetét is az okozta volna, hogy a gépek robotpilótája valamilyen ok miatt automatikusan süllyedésbe vitte volna a gépeket és ezt a váratlan helyzetet a pilóták nem tudták megoldani. 

Jelenleg 40 országban, köztük az Egyesült Államokban is ideiglenesen leállították a B 737 MAX-8-as és -9-esek repülését, amíg a repülést kivizsgáló szakemberek nem állapítanak meg olyan tényeket, amelyek miatt vagy továbbra is földön kell tartani a típus példányait vagy feloldhatják a tilalmat. A fedélzeti adatrögzítő és hangrögzítő információit a francia kivizsgálók ellenőrzik hamarosan.

Fotó: Boeing