Az egyik esetben a gép azonnal süllyedni kezdett amint a kapitány felszállás közben bekapcsolta a robotpilótát, miközben a "Ne süllyedj, ne süllyedj!" hangos riasztás is azonnal megszólalt a pilótafülkében. Illetve az első tiszt is jelezte a váratlan süllyedést a kapitánynak. A személyzet ezt követően azonnal kikapcsolta a robotpilótát és így abba hagyta a repülőgép a süllyedési manővert.
Az incidenst követően a gép parancsnok pilótája arra hívta fel a hatóságok figyelmét a jelentésében, hogy szerintük a külső időjárási helyzet miatt a sebesség indikáció gyors változása (fluktuációja) idézhette elő, hogy a gép számítógépes vezérlése süllyedési helyzetbe hozta a gép kormány rendszerét.
A második esetben a robotpilóta bekapcsolását követően a gép szinte azonnal 1200-1500 lábas süllyedésbe kezdett és a süllyedésre figyelmeztető audio rendszer itt is azonnal működésbe lépett. A személyzet nem talált semmilyen okot arra, hogy miért váltott hirtelen agresszív süllyedésbe a robotpilóta a bekapcsolását követően.
Egyelőre még nincs semmilyen konkrét bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a Lion Air és az etióp B 737 MAX gépek balesetét is az okozta volna, hogy a gépek robotpilótája valamilyen ok miatt automatikusan süllyedésbe vitte volna a gépeket és ezt a váratlan helyzetet a pilóták nem tudták megoldani.
Jelenleg 40 országban, köztük az Egyesült Államokban is ideiglenesen leállították a B 737 MAX-8-as és -9-esek repülését, amíg a repülést kivizsgáló szakemberek nem állapítanak meg olyan tényeket, amelyek miatt vagy továbbra is földön kell tartani a típus példányait vagy feloldhatják a tilalmat. A fedélzeti adatrögzítő és hangrögzítő információit a francia kivizsgálók ellenőrzik hamarosan.
Fotó: Boeing