2024 április 30

RSS Facebook

2018. augusztus 16. csütörtök, 04:02

Magyar lajstromjellel repül a Komo-Sky-Team L–29-es Delfinje Kiemelt

Értékelés:
(3 értékelés)

Nem is lehetett volna méltóbb időpontot választani augusztus 15-nél ahhoz, hogy immár magyar lajstromjellel végrehajtsa első felszállását a Komo-Sky-Team L–29-es Delfin sugárhajtású iskolagépe a tököli repülőtéren. Augusztus 15-e a magyar légierő napja, s bár a repülőgép már öt éve repül a magyar égen, a tegnapi volt az első olyan alkalom, amikor a HA–DLF lajstromjel díszelgett a kis fekete masina sárkányán. Egy öt éves történet fejeződött be tegnap, s kezdődött el egy új is egyben, hiszen ettől a pillanattól kezdve az L–29-es is teljes jogú tagja immár a magyar old timer repülők közösségnek.

Tavaly döntöttek arról a gép tulajdonosai – a tragikusan elhunyt Komócsi Zoltán örökösei, felesége és fia –, illetve a gépet menedzselő és vezető Szakács "Szaki" Gábor pilóta, hogy a Delfin üzemképes állapotban tartása érdekében megbízzák a Goldtimer alapítványt a gép üzemben tartási feladataival. Nem is kérhettek volna fel ideálisabb szervezetet erre a munkára, hiszen az 1992-ben Hajdu "Fedő" Károly által alapított nonprofit szervezet csak is old timer repülőgépek felújításával, karbantartásával és üzemeltetésével foglalkozik. Az alapítvány kötelékében repül a világ egyetlen működő képes Liszunov Li–2-es szállítógépe, a Polikarpov Po–2-es iskolagép, az egyetlen eredeti magyar old timer repülőgép a Rubik R–18c Kánya, a Bánhidi Antal által tervezett és épített Gerle 12-es replikája, hasonlóan a R–11b Cimbor és a R–07b Vöcsök vitorlázó repülőgép replikákhoz.

Egy sugárhajtású iskolagép persze a Goldtimer alapítványnak is új kihívást jelentett, s olyan szakmai segítségre volt szüksége, amely a gép üzemben tartásának a műszaki háttér megteremtette. Ebben a kecskeméti repülőbázison dolgozó szakemberek jelentettek segítséget, akik szakmai hozzáértése és tapasztalata biztosított garanciát arra, hogy a gép minden tekintetben jó kezekbe került.

Tegnap, azaz augusztus 15-én pedig elérkezett a várva várt pillanat és Rohács Tamás főpilótával és Szakács Gábor pilótával a fedélzetén 14.48-kor nekilendült a kis Delfin a tököli betonnak, hogy a januárban elkezdődött 200 órás ápolást követően ismét felemelkedhessen a magasba, immár magyar lajstromjelet viselve, tovább erősítve a magyar repülők közösségét.

A közel egy órás berepülés hibátlanul sikerült, s az L–29-es minden berendezése az elvárt módon működött a levegőben. A repülési rezsimek és paraméterek ellenőrzése során is mindent rendben talált a két tapasztalt pilóta a fedélzeten, így nem csoda, hogy széles mosollyal az arcukon gurultak vissza a berepülést követően a tököli bunker hangár elé.

Ez úton gratulálunk a Komo-Sky-Team-nek a kitartáshoz és hithez, hogy az öt éves ténykedésük eredményeként egy újabb szeretett és kedves repülőgép típussal gyarapodott a veterán gépek sora a hazai égen, a Goldtimer alapítványnak, amely felvállalta, hogy gondját viseli a Delfinnek a kecskeméti szakemberek közreműködésével együttesen, illetve a Légügyi Hivatalnak is, amely ebben a formában lehetővé tette, hogy végre magyar lajstromjel kerülhessen az L–29-es oldalára.

A HA–DLF L–29-es Delfin történetéről és a berepülésről részletes beszámolót olvashattok az Aeromagazin augusztus 31-én megjelenő szeptemberi számában.

(sajtos)

Első alkalommal emelkedik a levegőbe magyar lajstromjellel az L–29-es Delfin

A berepülést követően visszagurul a gép a tököli állóhelyére

Rohács Tamás a Goldtimer alapítvány főpilótája (balra) és Szakács Gábor pilóta a sikeres berepülést követően

A Komo-Sky-Team és a Goldtimer alapítvány csapata a sikeres berepülést követően