2024 április 26

RSS Facebook

2015. május 20. szerda, 09:20

Szoftverhibára gyanakodnak az A400M balesetnél Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Egyre több információ lát napvilágot a május 9-én lezuhant Airbus A400M katonai teherszállító repülőgép katasztrófájával kapcsolatban. Iparági hírek szerint egy új szoftver a felelős a tragédiáért, amely négy Airbus szakember halálát okozta. A feltételezések szerint az új program lezárta a hajtóművek üzemanyag ellátását, s ez okozhatta, hogy felszállás közben a gép négy hajtóművéből háromnak megszűnt az üzemanyag betáplálása. Tegnap, azaz május 19-én az Airbus Military and Space gyár ki is adott egy bulletint, amely arra szólította fel az A400M üzemeltetőket, hogy azonnal ellenőrizzék le a gépeik TP400-as légcsavaros gázturbinás hajtóműveinek az elektonikus vezérlőrendszerét (ECU) mielőtt felszállnának bármelyik gépükkel.








Az MSN23-as gyári számú gépen – amelyet a török légierőnek gyártott az Airbus – a hírek szerint egy olyan új programot alkalmaztak, amelynek az a feladata, hogy megfelelő módon kiegyenlítse az üzemanyagtankokat amikor az A400M intenzív manőverezésbe kezd a levegőben. Arról egyelőre nincsenek pontos információk, hogy miként működik ez a rendszer, mint ahogyan arról sem, hogy valóban leállt-e mind a négy hajtómű a felszálllási manőver közben. Korábban arról számoltak be a hírek, hogy a négy TP400-asból három állt le a levegőben. Az üzemanyag kiegyenlítéssel kapcsolatban bekövetkezett hiba okozra baleset teóriáját erősítheti az az információ is, amely szerint a gép a repülőtérre történő visszafordulása során oly mértékben bedőlt, hogy azt már nem tudták visszafordítani a pilóták.

Az üzemanyag-rendszer újraindítására az eddigi hírek szerint megtörtént a vészhelyzet bekövetkezte után, de valószínűleg már túl későn ahhoz, hogy a gép ismét irányítható állapotba kerüljön.

Bár az Airbus május 12-én újra kezdte az A400M-mel zajló berepülési programját, az elkészült új gépekre vonatkozó repülési tilalmat még nem oldlotta fel a spanyol véldemi minisztérium. Az A400M-et használó országok közül Nagy-Britannia, Németország és Majazia már korábban bejelentette, hogy a vizsgálat lezárultáig szünetelteti az Atlasok repültetését. A francia védelmi minisztérium egyelőre nem hozta meg ezt a döntést, de szintén korlátozta az A400M-ek repülési feladatait. A Royal Air Force egyik A400M-je a hírek szerint a döntés óta Új-Mexikóban veszteleg, s azt várja, hogy a brit véldemi minisztérium ideiglenes repülési engedélyt adjon a számára a hazatéréshez.