2015 április 28

RSS Facebook

Katonai Repülés
Április 1-jén bemutatta az amerikai Bell helikoptergyár az amerikai hadsereg idei repülési konferenciáján az általuk kifejlesztett Bell V–280-as Valon tiltrotoros helikopterének az 1:1-es méretű makettjét. A tervek szerint 2017-ben repülhet első ízben az első V–280-as, amely a legújabb generációját képviesli majd a tiltrotoros repülő eszközöknek. A V–280-as Valor a tervek szerint jóval nagyobb sebességgel, szállítókapacitással és felhasználási lehetőségekkel rendelkezik majd mint a jelenleg rendszerben lévő szállítóhelikopterek – tartja a tervező és gyártó Bell helikoptergyár.A szimpóziumon bemutatott mérethű makett révén megismerhetik a katonai szakértők, hogy milyen harci és szállító feladatokra lesz majd alkalmas a Valor az előzetes elképzelések szerint. Illetve, hogy milyen széleskörűen alkalmazható majd a szárazdföldi erők elvárásainak megfelelően.
Új wingletes változatban készülnek a jövőben az Airbus Militarynál a C295-ös közepes katonai szállítógépek. Az első ilyen kialakítású turbopropot a mexikói haditengerészet veheti át, amely két példányt rendelt az új C295W-ből. A szárnyvég füleknek köszönhetően megnőtt többek között a C295-ös szállítógépeknek a hatótávolsága, nagyobbá vált a hasznos teher szállító kapacitása és 4 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a korábbi változathoz képest.A Mexikói Haditengerészet összesen két példányt rendelt az új C295W-ből. A wingleteknek köszönhetően magaslati repülőterekről, illetve nyári kánikulában is kedvezőbbek az új típus üzemeltetési mutatói.
Leszállította az Airbus Group az első UH–72A Lakota helikopter alap kiképző változatát az amerikai hadsereg számára. 2016-tól ilyen forgószárnyasokkal képzi majd a US Army azokat a pilótáit, akik a szárazföldi erők helikoptereit vezetik a jövőben. A Lakoták a Bell Helicopters áltagy gyártott TH–67-es Creek helikoptereket váltják, amelyekből 180 darabot használt a US Army a helikopter pilóták alap kiképzéséhez. Az újonnan gyártott Lakoták – amely a típus legmodernebb változata – az Alabama államban lévő Fort Rucker-i kiképzőközpontba kerülnek, ahol már hét, kiképzési célokra átalakított Lakotával már hozzáláttak az új kiképzési rendszer teszteléséhez. Emellett 187 korábban átadott UH–72A-t is átalakítanak a kiképzéshez, így használt és új Lakoták alkotják majd együttesen az új kiképzőhelikopter flottát a US Army számára. Az amerikai védelmi minisztérium (DoD) összesen 411 példány rendelt az UH–72A-ból, amelyek közül 400-at kap meg a hadsereg. A most átadott kiképzőhelikopter-változatú Lakotákkal együtt…
Bemutatta az amerikai Sikorsky helikoptergyár az amerikai tengerészgyalogság (US. Marine Corps) számára készülő új generációs CH–53K nehéz szállító​helikoptert a NATO JCGVL (Joint Capability Group Vertical Lift) képviselőinek. A NATO szakemberek a gyár floridai összeszerelő üzemében nézhették meg közelebbről az új CH–53K helikoptert és a szintén itt készülő H–60M Blakck Hawk katonai szállítóhelikoptert. Emellett a NATO küldöttek lehetőséget kaptak arra is, hogy testközelből is megszemléljék a Sikorsky helikoptergyár legújabb fejlesztésének, az S–97 RAIDER koaxiláis és tolólégcsavaros helikopterének az első két prototípusát, valamint az X–2-es kísérleti helikoptert, amelyből a RAIDERT kifejlesztették. Az új generációs CH–53K nehéz katonai szállítóhelikopter maximális felszállósúlya 39 916 kg, amely lehetővé teszi a tengerészgyalogság számára, hogy háromszor akkora hasznos teherrel repüljön, mint a típus korábbi változata, a CH–53E SUPER STALLON képes volt. De nem csak a megemelhető külső függesztmény tömege nőtt meg jelentős mértékben, hanem a helikopter hatótávolsága…
A héten zajló malajziai légi és tengerészeti kiállításon (LIMA 2015) az orosz helikoptergyártók is képviseltették magukat. A Rostec csoportba tartozó Russian Helicopters konzorcium komoly sikereket ért el a délkelet-ázsiai régióban és Indiában az elmúlt három évben. Ez idő alatt ugyanis 189 új, különféle civil és katonai helikoptert adtak át Ázsiának ezen a részén. Összességében pedig 1400 orosz gyártású helikoptert üzemeltetnek Ázsiában és Indiában. A legnépszerűbb helikoptertípusnak a Mi–8/17-es család számít. 2014-ig összesen 12 ezernél is több példányt gyártottak ebből a helikoptercsaládból, amely világrekordnak számít a két hajtóműves forgószárnyasok tekintetében. Az oroszok által gyártott polgári és katonai helikopterek jelenleg a világ több mint 100 országában állnak szolgálatban.Malajziában például kutató-mentő és tűzoltási feladatokra használják az orosz gyártmányú helikoptereket. A Russian Helicopters a konzorcium két legújabb helikopter típusát, a Mi–171A2-est és az Ansat-ot hozta el a kiállításra. A Mi–171A2-es a Mi–8/17-es család legújabb…
Átvette a Fülöp-szigetek légiereje az első Airbus Defense and Space által gyártott C295-ös közepes katonai szállítógépét. A délkelet-ázsiai ország fegyveres ereje összesen három ilyen típusú gépet rendelt az Airbus repülőgépgyár katonai és űr divíziójától. A gépet az Airbus sevillai gyáregységében vehette át a Fülöp-szigetek-i légierő, s innen repülte át arra a hazai bázisára, ahol az új C295-ösök állomásoznak majd. Ezzel az új típussal kívánja a szigetország teljes mértékben felújítani a katonai szállítógép flottáját, amelynek a gépeit a különféle katonai szállítófeladatok mellett humanitárius célokra is felhasználnak, ha szükséges.
Hozzáláttak a Sikorsky Aircraft Co. Palm Beach-i tesztbázisán a második S–97 RAIDER koaxiális és tolólégcsavaros új generációs helikopterének az összeszereléséhez. Az S–97 RAIDER egy forradalmian új helikopterkoncepciót képvisel, amelyet az X–2-es teszthelikopterrel kísérletezett ki a Sikorsky helikoptergyár még 2010-ben. Ennek az új koaxiális rotorrokkal és tolólégcsavarral repülő forgószárnyasnak az az előnye, hogy jóval nagyobb utazósebességre képes mint bármilyen korábbi helikopter fajta. Azaz az S–97-es képes lesz akár 220 csomós (400 km/h) utazósebességre. A most készülő második példány a helikoptergyár teszt és bemutató gépe lesz, amely még az idén a levegőbe emelkedhet első ízben.A fotón az előtérben az X–2-es kísérleti helikopter látható, mögötte pedig az első elkészült S–97-es RAIDER.
Március 12-én elkészült az első olyan amerikai F–35A Lightning II-es, amelyiket nem a Lockheed Martin texasi gyárában szerelték össze, hanem az olaszországi Cameriben (FACO). Az AL-1-es gyári számú F–35-ösön kívül jelenleg még további hetet gyártanak le az olasz Finmeccanica-Alenia Aermacchi cégnél. Az olasz gyárban 750-en dolgoznak az F–35-ös projektben. Az Alenia Aermaccinál azonban nem csak az olasz légierőnek szánt F–35-ösöket gyártják, hanem itt készül valamennyi Lightning II-es szárny szekciója. Emellett ez a gyáregység lesz az a karbantartó szervbezet is a jövőben Európában, ahol az F–35-ösöket rendszeresítő európai légierők gépeit karbantartják, illetve nagyjavítják majd.A FACO-ban nem csak F–35A-kat, hanem a függőleges leszállásra is alkalmas tengerészeti F–35B-ket is gyártják majd. Ezeket az olasz haditengerészet részére készítik. De itt szerelik majd össze a Holland Királyi Légierő számára készülő F–35A-kat is.Az olasz légierő a Panavia Tornado, AMX és a AV–8B Harrier repülőgépeket váltja fel…
Március 9-én átvette a maláj királyi légierő az első A400M típusú katonai szállítógépét. Ezzel átadta az Airbus Military az első olyan A400M-et, amelyet nem a típus megvalósításában részt vevő államok valamelyike kapott meg. A gépet az Airbus sevillai gyáregységében a maláj fegyveres erők parancsnoka, Tan Sri Dr. Zulkifeli tábornok vehette át a maláj pénzügyminisztérium és honvéldemi minisztérium államtitkárasszonyainak a jelenlétében. A ceremónián jelen volt még Dato' Sri Roslan Bin Saad tábornok, a maláj királyi légierő parancsnoka is, aki köszöntőjében elmondta, hogy a gépet nem csak katonai szállítási feladatokra használják majd, hanem humanitárius célokra is, ha szükséges. Összesen négy új A400M-et rendelt az Airbus Militarytól a maláj királyi légierő.
Júniusban kezdik meg felderítő tevékenységüket  az Egyesül Államok Global Hawk drónjai. A Japán észak-keleti térségében lévő amerikai támaszpontról induló pilóta nélküli kémrepülőgépek észak-koreai, kínai és orosz célpontok szemmel tartását végzik majd. Két Global Hawk drónt állomásoztat immár  az amerikai haderő Japánban (Aomori prefektúra).  A Japan Times értesülése szerint a hírszerző gépeket a gyakori tájfunok miatt veszélyeztetett Guam szigetéről telepítették át, mondván, hogy Japánban kedvezőbb időjárási viszonyok közepette láthatják el feladataikat. A japán lap internetes kiadása szerint észak-koreai nukleáris projektek és rakéta fejlesztések érdekelhetik az amerikaiakat, valamint „Peking tengeri aktivitása”. Megfigyelők ehhez hozzáfűzik, hogy orosz célpontok is szerepelhetnek a repülési tervekben. A japán hadügyminisztérium azt állítja, hogy a pilóta nélküli drónok a repülési magasság miatt nem veszélyeztetik a japán légterében zajló forgalmat. A Japan Times mind azon által idéz egy kijelentést, miszerint a japánok majd kérni fogják az amerikaiakat a repülési…
Svájc Nemzeti Tanácsa (Nationalrat) a Gripen E beszerzési program megvitatását követően a helyi parlamentben igennel szavazott a programra. Az „igen” szavazatok száma a bizottságon belül többségbe került – 14 „igent” számoltak 9 „nem” ellenében – így várhatóan a beszerzés megszavazását a szeptemberi ülésen terjesztik a Nemzeti Tanács (Nationalrat) testülete elé. „Természetesen nagyon örülünk a „Nationalrat” Védelmi Bizottsága döntésének. Ez a jóváhagyás nagyon bíztató a Gripen program számára. Miközben továbbra is tiszteletben tartjuk és követjük a politikai folyamatot, folytatjuk a Gripen E prototípusának összeállítását. Emellett folytatódik a svájci ipar résztvevői számára meghirdetett programunk is, amelynek célja, hogy üzletileg összekapcsolja a Saab beszállítóit svájci vállalatokkal. Mára 456 szerződést írtak alá beszállítóink 117 svájci vállalattal, körülbelül 315 millió svájci frank értékben” – mondta Lennart Sindahl, a Saab alelnöke és a Saab aeronautikai üzletágának igazgatója.
A védelmi és biztonsági eszközöket gyártó Saab elkezdte a Gripen E összeszerelését. Első lépésként megépítették a 39-8 jelzésű tesztrepülőgép orr-részét. Egy rövid és eredményes tervezési időszakot követően, mialatt a legújabb eszközök és módszerek mellett a modell-alapú tervezést is alkalmazták, a Gripen E építése az orr-rész alkatrészeinek gyártásával és összeállításával kezdődik; ez a repülőgépváz építésének legnagyobb volumenű és leginkább időigényes része. Az alkatrészekből először összeállítják a gép vázát, majd ezt követi az építési időszak, miközben installálják a kábeleket, a csatlakozási rendszereket, a külső borítást és más berendezéseket. A Saab több mint 1000 munkatársa foglalkozik kizárólag a Gripen E fejlesztésével és gyártásával. „Amit most tapasztalunk, az a Saab és a globális repüléstechnikai ipar számára egy ugrásszerű technológiai fejlődés, hiszen figyelemmel kísérhetjük a legmodernebb harci repülőgép megépülését, amelyhez a legújabb eljárásokat, módszereket és eszközöket használják fel. Ez lehetővé teszi számunkra egy még jobb…
A Svéd Védelmi Beszerzési Hivatallal (FMV) együttműködve a védelmi és biztonsági profilú Saab sikeresen lebonyolította a Meteor radar-irányítású, levegő-levegő rakéta sorozatgyártású változatának első tesztindítását. A Gripen ezzel a világ első olyan harcirepülőgép-rendszerévé vált, amely képes a Meteor kilövésére, melyet a Gripen mellett a Eurofighter és a Rafale számára fejlesztettek ki. Június végén két, sorozatgyártású konfigurációjú Meteor rakéta került első alkalommal kilövésre Gripen vadászgépről, távirányított célpontra. A tesztindítás szemléltette a repülőgéptől való elválást, a repülőgép és a rakéta közötti adatkapcsolatot, valamint a Meteor célbefogó képességét. A teszt másik célja az volt, hogy igazolják azt a vezérlési parancs-támogató rendszert, amely a pilóta számára került kifejlesztésre. „A tesztelés a tervek szerint zajlott, és ezzel egy újabb fontos lépést tettünk a Gripen C/D integrációs és fejlesztőmunka folyamatában” - mondta Michael Östergren, az FMV Meteor projektjének menedzsere. „Elégedett vagyok az eredményekkel, amelyeket közös munkával értünk el;…
A védelmi és biztonsági profilú Saab a Svéd Védelmi Beszerzési Hivatallal (FMV) kötött megállapodás keretében 10,7 milliárd svéd korona (389 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a 2015 és 2023 közötti üzemeltetésekre vonatkozólag. Az említett megállapodást 2013. február 15-én hozták nyilvánosságra. Az FMV-vel kötött Gripen E megrendelés tartalmazza 2013 és 2026 között a vadászbombázó Svédország számára történő fejlesztését és módosítását, valamint Svájc számára egy esetleges, új Gripen E repülőgépek gyártásáról szóló megrendelést. Az FMV a napokban megrendelte a Gripen E hátralévő fejlesztési munkálatait, ezek értéke 10,7 milliárd svéd korona (389 milliárd forint). A megrendelés tartalmazza az igényegyeztetést és fejlesztési munkálatokat, valamint a kísérleti és tesztberendezések, a szimulátorok és a teszterek rendszeresítését. A lehetséges megrendelések teljes értéke a megegyezés értelmében 47,2 milliárd svéd korona (1716,4 milliárd forintot). Ebből 13,2 milliárd svéd koronát (480 milliárd forint) már kifizettek, de az összeg könyvelésére akkor…
A világ vezető helikopter gyártója, a Sikorsky Aircraft Co. és a Boeing repülőgépgyár közösen fejleszti ki azt az új generációs több célú katonai helikoptert, amellyel az amerikai hadsereg erre a feladatra kiírt tenderén indulni szeretnének. Az új generációs helikoptert a Sikorsky által épített és sebességi világrekordot repült X2-es koaxiális rotoros és tolólégcsavaros helikopter tervei alapján készítik el.Az amerikai hadsereg (US Army) idén év vége felé választja ki várhatóan azt vagy azokat a gyártókat, amelyek részt vehetnek majd a szárazföldi erők új, Future Vertical Lift – FVL programjában. Ennek az a lényege, hogy kiválaszthassa a sereg azt az új heikoptert, (függlőlegesen fel-, és leszállni képes több célú repülő eszközt), amellyel a jövőben felszerelheti a US Army az alakulatait. Ennek az első fázisában meg kell építeniük a jelentkezőknek egy olyan bemutatópéldányt, amely az általuk elképzelt jövőbeli helikopter képpeségiet be tudja mutatni az…
A védelmi és biztonsági profilú Saab szerződést írt alá a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával (FMV) a Gripen E-vel kapcsolatban. A megállapodás részét képezi a Gripen E fejlesztése és átalakítása Svédország számára 2013 és 2026 között, valamint egy lehetséges megrendelés Svájctól, a Gripen E újabb gyártására. Az FMV 2,5 milliárd svéd korona értékben kezdeti megrendelést nyújtott be a 2013-14-es működési időszakra a fejlesztésre vonatozóan. Svédországtól  2013-2014 között várható a többi megrendelés. A lehetséges megrendelések teljes értéke a szerződés értelmében 47,2 milliárd svéd korona.A svéd parlament nagy többséggel megszavazta, hogy Svédország Gripen E repülőgépeket vásároljon a jövőben. A szerződés értelmében az első Gripen E-k szállítása 2018-ban történik meg Svédország számára. Az FMV-vel kötött megállapodás több részből áll. Az első rész a mai megrendelés, amely a Gripen E 2013 és 2014 közötti fejlesztésére irányul, 2,5 milliárd svéd korona értékben. A megállapodás többi részei…
Az indiai védelmi minisztérium arról tájékoztatta az AgustaWestland helikoptergyárat, hogy fel kívánja mondani a 2010. februárjában kötött 12 darab AW101-es VIP helikopterre vonatkozó megrendelését.Mint arról az Aeromagazin portál is beszámolt, idén február 12-én korrupció gyanúja miatt őrizetbe vette az olasz rendőrség Giuseppe Orsit, az olasz Finmeccanica cégcsoport elnök-vezérigatgatóját, illetve házi őrizetben tartják Bruno Spagnolinit, az AgustaWestland vezérigazgatóját. A vád szerint az olasz helikoptergyár kenőpénz révén nyerte meg az indiai védelmi minisztérium 12 helikopterre szóló tenderét, amelyből három VIP kialakítású AW101-est már le is szállítottak az indiai légierőnek.Az 560 millió eurós üzlet viszont most bukni látszik, mivel ma bejelentette az indiai védelmi minisztérium, hogy arról tájékoztatta az AgustaWestland brit vezetését, hogy a korrupció gyanú miatt felmondja a megállapodást és nem tart igényt a fennmaradt kilenc AW101-es leszállítására. Továbbá befagyasztja a kifizetéseit is. Illetve Rómába küldi Shri Bal különmegbízottat, hogy ott tájékozódjon…
Február 12-én kedden őrizetbe vette az olasz rendőrség Giuseppe Orsit, az olasz Finmeccanica konzorcium (az Agusta-Westland helikoptergyár anyavállalatának) az elnök-vezérigazgatóját korrupciógyanú miatt. Illetve szintén nyomozás indult Bruno Spagnolini, az AgustaWestland helikoptergyár vezérigazgatója ellen is, akit házi őrizetben tartanak.A hírügynökségi jelentések szerint azért került előzetes letartóztatásba az Agusta helikoptereket gyártó – részben állami tulajdonban lévő – olasz védelemipari cég vezetője (aki 2011-ig az AgustaWestalnd helikoptergyár vezérigazgatója volt), mert korrupció gyanúja merült fel az indiai védelmi minisztériumnál történt AW 101-es helikopterek eladása kapcsán. Az indiai fegyveres erők összesen tizenkét darab AW 101-es VIP helikoptert rendeltek 2010-ben az olasz gyártól, ám a feltételezés szerint kenőpénz segítségével vált győztessé az olasz-brit cég a tender során. Szintén vizsgálatot indított az olasz rendőrség korrupcióellenes csoportja Bruno Spagnolini, az AgustaWestland vezérigazgatója ellen is az indiai beszerzés kapcsán. Az indiai helikopter beszerzés értéke 560 millió euro (753 millió…
Kiemelkedően sikeres évet tudhat maga mögött a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis. A repülőbázis 2012-ben több jelentős sikerrel is büszkélkedhet, a vadászgépek magyarországi rendszerbe állítása óta pedig a Gripen-flotta először haladta meg az 1700 repült óraszámot. Az alakulat vadászpilótái tavaly két jelentősebb külföldi gyakorlaton vettek részt. A márciusban megrendezett svédországi „Légi fölény 2012” gyakorlaton hét repülőgéppel éleslövészetet hajtottak végre a pilóták, akik közül többek számára ez volt az első éles rakétalövészet eddigi pályafutása során. A gyakorlat egy másik elemén, az úgynevezett levegő-levegő gépágyúlövészeten a hatvanas évek óta nem vett részt magyar pilóta. Március végén a Lion Effort 2012 – szintén svédországi - nemzetközi légi gyakorlat keretei között négy résztvevő és két megfigyelő országgal együtt szerezhettek jártasságot többnemzeti kötelékben végrehajtott feladatokban.November elején a bázis állománya első alkalommal gyakorolt olyan összehangolt feladatot, amely során a teljes Gripen-flotta egy kötelékben repült.A bázison állandóan két…
December 12-én levegőbe emelkedett az orosz Szuhoj repülőgépgyár legújabb 5. generációs repülőgépének, a T–50 PAK FA harci gépnek a negyedik példánya, amelyet az Oroszország Hőse címmel kitüntetett Sergej Bogdan berepülőpilóta vezetett. A KnAAPO repülőgépgyár Komszomolszk-on Amur-i repülőteréről felemelkedő negyedik prototípus mintegy negyven percet töltött a levegőben.A berepülés teljesen sikeresen zajlott és minden feladatot a terveknek megfelelően sikerült végrehajtani. A gép minden rendszere és egysége megfelelően működött és minden olyan feladatot végre tudtak vele hajtani, ami a berepülési program első felszállásában szerepelt. A PAK FA első példánya 2010. január 29-én emelkedett fel első izben a magasba. Azóta eddig három T–50-es vett részt a berepülési programban, amelyek immár több mint kétszáz felszálláson vannak túl.A Szuhoj T–50 PAK FA és a MiG–29M2 közös repüléséről az alábbi linken lehet videót megnézni:http://www.youtube.com/watchFotó: Szuhoj
Az amerikai Lockheed Martin repülőgépgyár átadta az első C–130J Super Hercules szállítógépét az Iraki Légierőnek. Az arab állam összesen hat darabot rendelt a C–130-as Hercules legújabb, C–130J Super Hercules-változatából. Ebből első körben hármat vehetett már át az iraki légierő szállítórepülő százada.A fennmaradó további három Super Heculest 2013-ban adja majd át a Lockheed Martin az irakiaknak. A katonai szállítógépeket elsősorban az országhatárokon belül használja majd az Iraki Légierő a csapatainak a támogatására, kiszolgálására, de szükség esetén bármilyen külföldi segélyszállítási feladatokra is felhasználhatóak.A több mint ötven éve szolgálatban lévő Hercules katonai szállítógép legújabb "Juliette" Super Hercules-változatát tizenöt országban rendszeresítették immár vagy a C–130-as korábbi változatainak a felváltására vagy új szállítórepülőgép típusként.Fotó: Lockheed Martin
Bejelentette az amerikai haditengerészet (US Navy), hogy a dán kormány kilenc darab MH–60R SEAHAWK helikopter beszerzése mellett döntött a dán tengerészeti helikoptermodernizációs programjának az eredményeként. A 686 millió USA dolláros üzletet az amerikai kormány FMS-programjának (Foreign Military Sales) keretében hajtják végre.Dánia a második olyan ország, amelyik a világ legkeresettebb közepes katonai szállítóhelikopterének, az UH–60-as Black Hawknak a tengerészeti változatát, az MH–60R Seahawkok választotta a korábbi tengerészeti helikopterének a leváltására. Hasonlóképpen eddig az ausztrál haditengerészet döntött, amely 24 darabot vásárolt ebből a típusból 2011-ben. Az új MH–60R tengerészeti helikoptereket 2018-ban veheti majd át a dán haditengerészet. A gépek belső felszerelését a Lockheed Martin és a Raytheon szállítja.A dán haditengerészet számára készülő SEAHAWK helikopterek egyaránt alkalmasak lesznek a tengeri kalózok elleni hadviselésre, azaz vízfelszíni célok támadására, a dán érdekek megvédésére az észak-atlanti térségben, illetve bármilyen más nemzetközi misszióban való részvételre.Hasonló döntést legutóbb…
Átvette a qatari légierő a Boeing Long Beach-i gyárában a negyedik C–17-es Globemaster III-as nehéz katonai szállítógépét. Ezzel a Qatar Emiri Air Force az egyik legnagyobb felhasználójává vált a típusnak, igen jelentős szállítási kapacitást tudva a magáénak. Az emírség eredetileg csak két darab C–17-est rendelt, de a későbbiekben további két Globemaster III-assal toldották meg a vásárlást. Az ezt megelőző harmadik C–17-es ez év elején állt szolgálatba Qatarban.A korábban átadott qatari C–17-esek idén év elején már átestek a tűzkeresztségen, amikor a NATO-erők oldalán részt vettek a Líbia elleni légi blokád logisztikai támogatásában. Illetve szintén részt vettek abban a mentőakcióban, amely során segélyeket szállítottak a kenyai szárazság megszenvedőinek. Ezt megelőzően pedig 2010-ben szintén segélyszállítmányok eljuttatásával vettek részt a Haitin és Chilében történt földrendgések után. Qatar az első olyan közel-keleti ország, amelyik rendelt a C–17-es szállítógépből, s az első repülőgépet 2009-ben szállította le…
Az amerikai Lockheed Martin által gyártott F–35-ös Lightning II-es, 5. generációs vadászgép programja túl van immár az ötezer repült órán. A jubileumi óraszámot az F–35-ös típus SDD (System Development Demonstrator) példányai együttesen érték el. Ezek a gépek többek között a kaliforniai Edwards légitámaszponton, a Patuxent River-i haditengerészeti légitámaszponton és a floridai Eglin légitámaszponton repülnek.Az ötezer órát az F–35-ös, új generációs vadászgépnek a három különböző változata együttesen érte el. Azaz az F–35A (CTOL) hagyományosan fel-, és leszálló légierős változat, az F–35B (STOVL) rövid felszálló úthosszú és függőlegesen landoló tengerészgyalogos változat, illetve a repülőgép-hordozós (CV) változat. Az F–35-ös első, 2006 decemberi szűzfelszállása óta a típus gépei összesen 3464-szer emelkedtek a levegőbe, amelyek közül 91 felszállást teljesített az AA-1-es jelű prototípus, 2510 felszállást az SDD-program gépei, illetve 863-at a már sorozatban gyártott változatok.Az F–35-ös típusról és a programról itt láthatóak videófilmek: www.f35.com Fotó:…
Elkészült az amerikai Sikorsky helikoptergyárban a US Marine Corps (Tengerészgyalogság) számára kifejlesztett új CH-53K nehéz szállítóhelikopter első prototípusa, amelyet földi tesztelési feladatokra használnak majd. Ezzek az elkészült forgószárnyassal végzik majd el mindazokat az ellenőrzéseket, amelyek befejezésével szállhat fel az a négy CH-53K, amelyek a berepülési programban szerepelnek majd 2014-15-ben.A földi próbák lényege, hogy még a repülések előtt leellenőrizzék az új típus hajtóművét különböző üzemmódokban, a rotorlapátok, áttételek viselkedését a különböző terheléseknek megfelelően. Az a feladatuk lesz továbbá a NAVAIR teszpilótáinak, hogy levizsgáztassák a helikopter vezérlő-, elektromos, hidraulika- és navigációs rendszerét még az első felszállást megelőzően. Illetve igazolják mindazokat a műszaki és teljesítmény paramétereket, amelyeket a tengerészgyalogság elvár az új generációs nehéz szállítóhelikoptertől.A CH–53K a típus korábbi változatának, a CH–53E Super Stallion helikopternek a nyomdokain jött létre, s ezt a típust váltja majd a tervek szerint 2019-től a US Marine Corps…
Egyre növekvő terhek mellett végzik feladataikat a kabuli repülőtér őrzésével megbízott magyar katonák; a 2014-es kivonulásra való felkészülés már megkezdődött, emiatt már most jelentősen nőtt a forgalom Afganisztán fővárosának repülőterén - mondta Benda László ezredes, a kabuli repülőtér földi védelmi erőinek parancsnoka szombaton az MTI különtudósítójának adott interjújában.A parancsnok elmondta: az elmúlt évekhez képest körülbelül 350 százalékkal megnőtt a reptér populációja, mivel minden szövetséges nemzet megpróbál előnyös helyhez jutni a várható kivonulásra; a NATO tervei szerint az országban harcoló koalíciós erők - több lépcsőben - 2014 végére hagynák el az országot. A légi bázison jelenleg harmincöt nemzet több mint ötezer állampolgára dolgozik, de havonta akár tizenhárom ezren is megfordulnak ott - mondta.A reptér földi forgalma is jelentős, hiszen naponta mintegy ötszáz NATO-jármű, illetve közel nyolcszáz civil személy lépi át a magyarok által védett kapukat, és nyolcvan olyan kamion, amelyeket teljesen…
A Magyar Honvédség hivatalosan is képessé és képesítetté vált az úgynevezett előretolt repülésirányítás (JTAC – Joint Terminal Attack Controller) teljes körű alkalmazására, miután a világon elsők között mind a NATO, mind az Amerikai Egyesült Államok akkreditálta a magyar JTAC-képességet. Az ezt igazoló oklevél a héten érkezett meg a Honvédelmi Minisztériumhoz. Az új képességgel a magyar katonák együtt tudnak működni a NATO repülő eszközeivel, ami növeli a feladatok végrehajtásának hatékonyságát és a magyar katonák biztonságát a különböző műveleti feladatok végrehajtása során. A világ különböző hadszínterein - ahol többek között magyar katonák teljesítenek áldozatkész szolgálatot -   azért van szükség erre a képességre, hogy a hadműveletek során a harcérintkezésbe került szárazföldi kötelékek közvetlen tűz- vagy más jellegű légi támogatást legyenek képesek kérni a saját erők megóvása és a harcfeladat sikere érdekében. Az új képesség alkalmazásának lehetősége az országvédelmet illetően is mérföldkőnek számít, mivel az előretolt…
A magyar légierő gépei járőröznek Szlovénia és a balti államok fölött egy NATO megállapodás alapján a közeljövőben - mondta Hende Csaba november 13-án, kedden egy miskolci rendezvényen.A honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: Szlovénia légterét hamarosan, a balti államokét pedig várhatóan 2015 és 2018 között védhetik a magyar Gripenek. Szlovéniához hasonlóan Észtország, Litvánia és Lettország sem rendelkezik légierővel. NATO-csatlakozásukkor olyan döntés született, hogy a költséges légierő-fejlesztés, repülőgép-beszerzések helyett Szlovénia és a balti államok haderejük más egységeit helyezik előtérbe, és azt bocsátják az észak-atlanti szövetség rendelkezésére. Miután ezen államok légterét is védeni, őrizni kell, ezért ezt a feladatot a magyar légierő gépei látják el - mondta Hende Csaba. MTIFotó: Zord Gábor
A Szállítórepülő század tagjai az elmúlt héten érdekes feladatot kaptak: személyeket és árut kellett eljuttatniuk Észak–Európába és Délnyugat–Ázsiába ugyanazon időpontban. Az első gép vasárnap hajnalban indult utasokkal és támogató ellátmánnyal megrakva a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról az egyiptomi Sínai-félszigetre. Néhány óra múlva elérték Theszalonikit és a Thermai-öblön keresztül az Égei-tengert. Egy rövid athéni technikai leszállást követően a Kikládok (Kükládok) szigetcsoport átrepülése után érintették a Krétai-tengert, majd elrepültek a Földközi-tenger felett Ciprusig.A Szállítórepülő század gépeinek feladata itt nem ért véget, az első és a második repülőgép a kirepüléshez hasonló útvonalon szerdára szerencsésen hazaérkezett Kecskemétre. A két An-26, két nap alatt hat tenger érintésével hajtotta végre az elrendelt légiszállításokat.A második gép és személyzete erős szembeszélben repülve érte el Dél-Skócia partjainál a brit szigeteket, és egy óra múlva szállt le a Linton-on-Ouse katonai repülőtéren.Az Északi–tenger feletti repülés érdekessége, hogy a hagyományos…
A védelmi és biztonsági eszközöket gyártó Saab megrendelést kapott a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalától (FMV) a Gripenek teljesítmény alapú támogatására és karbantartására, valamint Svéd Légierő technikai támogatására vonatkozólag. A megrendelés egy korábban aláírt megállapodás részét képezi, amely teljesítmény alapú támogatásra és karbantartásra vonatkozott. A megrendelés értéke körülbelül 38,5 millió Euró (330 millió Svéd Korona). A 2013-as szolgáltatásokra vonatkozó megrendelés opciósan szerepelt egy az FMV-vel korábban aláírt megállapodásban, amely a Gripen teljesítmény alapú támogatására és karbantartására vonatkozott. A megállapodást 2012 júniusában írták alá. A megrendelés olyan támogatásra és karbantartásra vonatkozik, amely elengedhetetlen a Gripen repüléséhez és működéséhez, valamint tartalmaz technikai publikációkat és javításokat is. Kiegészítésként a megrendelés logisztikai szolgáltatásokat és technikai támogatást is magában foglal légi, földi, valamint tengeri irányító és ellenőrzési rendszerekre vonatkozólag. A munkálatokra a Saab svédországi létesítményeiben kerül sor Linköpingben, Arbogaban, Järfällaban, Göteborgban, Växjöben és Östersundban. Az eredeti…
1. oldal / 2