2017 április 27

RSS Facebook

Katonai Repülés
A napokban új számítógépes animációs filmet mutatott be a Sikorsky Aircraft és a Boeing, amely valós körülmények között mutatja be, hogy miként tudják majd a jövőben a katonák használni az általuk kifejlesztett SB–1 Defiant új generációs harci helikoptert. A koaxiális rotorral és tolólégcsavarral ellátott új modellel a Sikorsky-Boeing páros az amerikai hadsereg FVL (Future Vertical Lift) programjára pályázik. Vagyis úgy gondolják, hogy az általuk megálmodott új meghajtású helikopter lesz a legmegfelelőbb a jövőben a hadsereg igényeinek. Az SB–1 Defiant a koncepció szerint egyaránt  alkalmas lesz az AH–64-es Apache harci helikopter és az UH–60M szállítóhelikopter leváltására a jövőben. Az új típus repülési sebessége lényegesen gyorsabb, mint a jelenlegi modelleké, a hatótávolsága is nagyobb, jobb a manőverező képessége és az új meghajtási módnak köszönhetően csendesebb is. Az FVL programnak összességében két része van. Az egyik a közepes kategóriájú helikopterek modernizálására vonatkozik, míg…
Április 24-én levegőbe emelkedett a Saab és a Boeing által közösen kifejlesztett T–X sugárhajtású iskolagép második példánya. Az első tesztpéldány 2016 decemberében hajtotta végre a szűzfelszállását. A svéd és az amerikai gyártó ezzel a teljesen új tervezésű kétüléses típussal kíván indulni azon az amerikai légierő (USAF) által kiírt pályázaton, amelynek célja, hogy új, modern, az 5. generációs harci gépekhez megfelelő iskolagépen képezzék ki a jövő vadászpilótáit. A Boeing és a Saab kifejezetten azért tervezte meg a T–X trénert, hogy az minden tekintetben megfeleljenek a tender feltételeinek. A második, immár sorozatgyártásra alkalmas példánnyal Steve Schmidt tesztpilóta, és  Matt Giese, a Boeing katonai részlegének a tesztpilótája emelkedett első ízben a magasba. Az egy órás felszállás során a berepülőpilóták leellenőrizték a gép vezethetőségét és rendszereit működés közben. Mint elmondták, a T–X tréner teljesen úgy viselkedett a levegőben, mint ahogyan azt elvárták, s ahogyan…
Egyelőre csak korlázotott feladatokra lehet használni a levegőben az amerikai haditengerészet (US Navy) T–45-ös Goshawk típusú kétüléses sugárhajtású kiképző gépeit azt követően, hogy több, mint egy héttel ezelőtt 12 napra felfüggesztették a repülési engedélyét a típusnak, miután több pilóta növendék és oktató is jelezte, hogy a repülési feladok végrehajtása során hypoxia jeleit tapasztalták magukon a levegőben. Vagyis nem kaptak elegendő oxigént a repülési feladatok végrehajtásakor az oxigépnmaszkokon keresztül. A mostani újabb tiltás oka viszont az, hogy az egyik otató fejfájást kapott amikor intenzív manővereket hajtott végre a Boeing által gyárott kétüléses sugárhajtású iskolagéppel. Így most csak 5000 láb magasságig (1650 m) szabad a típussal felemelkedni és maximum 2 g-s túlterheléssel járó manőverek hajthatóak végre repülés közben. A haditengerészet oktatópilótái már hónapokkal korábban jelezték, hogy valamilyen műszaki probléma lehet a T–45C fedélzeti oxigéngenerátorával, ami miatt a gép felszállásait leállították egy időre,…
Javában zajlik az új 5. generációs orosz vadászépnek, a T–50 PAK FA-nak a tesztelése. A napokban a fedélzeti gépágyút és a hozzá való lőszert viszgálták a Szuhoj és az orosz légierő szakemberei. Erről Oleg Cizevszki, az NPO Pribor alelnöke beszélt az orosz sajtónak. Az NPO Priber a legnagyobb orosz lőszergyártó cégnek, a Techmasznak a leányvállalata, amely a T–50-es harci géphez szállítja a gépágyúba való javadalmazást. Az elköhelyettes azt is elmondta, hogy igen jól haladnak a tesztek és lőtéri próbák, így minden bizonnyal a terveknek megfelelően még az idén befejeződhet a gépágyú tesztelése 2017-ben. Így le is tudják még az idén szállítani azt a lőszer mennyiséget a légierő számára, amely a PAK FA hadrendben állításához szükséges. Az orosz légierő ugyanis még az idén átvesz öt példányt a legújabb 5. generációs orosz harci gépből. A T–50-es vadászgép 2010-ben szállt fel az első…
Megérkeztek az első harda fogható amerikai F–35 Lightning II-es harci gépet a Brit Királyi Légierő (RAF) Lakenheath-i támaszpontjára, hogy ezzel demonstrálja az Egyesült Államok az európai NATO szövetségesek területi integritásának a védelmét. Az Angliába áttelepült F–35-ösök a Utah államban lévő Hill légibázison települő 388. és a 419. Vadászrepülő Ezred állományába tartoznak. A gépek és személyzeteik a jövőben azokkal az európai szövetséges légierőkkel gyakrolatoznak majd együtt, ahol szintén hadrenbe állítják az F–35-ösöket. Az F–35A-k több hetes tartózkodásra érkeztek az európai kontinensre, hogy jelenlétükkel tovább fokozzák a szövetséges NATO tagállamok biztonságát és a térség stabilitását. Illetve az áttelepülés lehetőséget biztosít arra is az amerikai légierő számára, hogy a legújabb vadászgép típusával gyakoroljon különböző harci és hadászati feladatokat az európai kontinensen.Az érkezésről készült videófelvétel az alábbi linken tekinthető meg:https://www.youtube.com/F35 Fotó: USAF
Együttműködési megállapodást írt alá április 13-án az európai Airbus Helicopters gyár és a románi IAR Brasov repülőgépgyár arra vonatkozóan, hogy amenyiben a román védelmi minisztérium H215M típusú nehéz szállítóhelikoptereket választ a jelenlegi forgószárnyas flottájának a megújítására, akkor azokat a brassói székhelyű vállalat szereli majd össze. A két cégnek közel ötven éves együttműködési tapasztalata van, hiszen az Airbus Helicopters jogelődjével már volt hasonló megállapodása a romániai gyárnak. Annak keretében mintegy 360 darab Puma szállítóhelikotert szereltek össze a Brassó melletti gyáregységben.Fotó: Airbus Helicopters
Április 11-én első ízben hajtott végre felszállást hordozó fedélzetéről egy pilóta nélküli autonom üzemmódban müködő helikopter, a Northrop Grumman által kifejlesztett MQ–8C Fire Scout. A forgószárnyas az amerikai haditengerészet Independence osztályú USS Montgomery part menti csapásmérő hajójának (LCS–8) a repülő fedélzetéről emelkedett fel a kaliforniai partok közelében a Csendes-ócenánon. A próbarepülés célja az volt, hogy ellenőrizzék a helikopter stabilitását és manőverező képességét amikor egy hadihajó közvetlen közelében kell repülnie. A most elkezdődött két hetes tesztsorozat ideje alatt azt vizsgálja az amerikai haditengerészet, hogy miként lehet biztonságosan üzemeltetni az MQ–8C-t tengeri körülmények közepette, mennyire biztonságos a fel- és leszállások végrehajtása egy hadihajó repülőfedélzetéről, miközben különféle harci feladatokat is végre kell hajtani a teljesen autonóm módon repülő helikopternek. Az első hadihajó fedélzetéről történt fel- és leszállást 2015 decemberében hajtotta végre a Fire Scout a USS Jason Dunham romboló fedélzetéről. A mostani berepülési…
Engedélyezte az amerikai légierő az F–16-os Fighting Falcon vadászgépeket gyártó Lockheed Martin számára, hogy megemelje a gyár által meghatározott 8000 órás üzemidőt 12 ezer órára. A Lockheed Martin által beindított üzemidő hosszabbítási program (SLEP) keretében megerősítették a típusnál a sárkányszerkezet teherviselő elemeit, aminek köszönhetően akár még 2048 után is hadrendben maradhatnak az F–16-osok Block 40-52-es változatai. Ugyanakkor az USAF és az LM közösen kidolgozott egy új üzemeltetési eljárást is az F–16 Block 40-52-es típusokra, aminek köszönhetően a fenntartási költségeik is csökkentek a Falconoknak. Ennek köszönhetően a jövőben az eddig is fenntartott magas repülésbiztonsági standardoknak megfelelően üzemeltetheti majd a légierő az F–16-osokat, de jóval kisebb költségvetéssel, mint azt korábban tette. A most bejelentett üzemidő hosszabbítás egy több, mint hét éves fejlesztési és tesztelési program eredményeképpen születhetett meg, amelyet az amerikai légierővel közösen végzett a Forth Worth-i székhelyű vállalat. A modernizációs program…
Április 11-én átadta az Eurofighter Typhoon az 500. elkészült Eurofighter vadászgépet az olasz légierőnek. A cégnek jelenleg 599 megrendelése van a IV. generációs harci gépre, amelyet összesen nyolc légierő számára gyárt. Az eddig átadott Eurofighter vadászgépek összesített repülési ideje pedig már meghaladta 400 ezer repült órát. Az ötszázadik Eurofightert ünnepélyes keretek közepette az olasz Leonardo cégcsoport turini gyárában adták át az olasz légierő képviselői számára. Az Eurofighter-program jelenleg a legnagyobb katonai célú ipari együttműködés Európában és az Eurofighter típus a legnagyobb számban jelen lévő harci gép modell a NATO európai arzenáljában. Az első Eurofightert még 2003-ban vehette át a brit Royal Air Force, amelyet három évvel követett a 100. átadott Typhoon szintén a RAF számára. A 200. európai harci gépet pedig már a német Luftwaffe vehette át 2009-ben. A 300. Eurofighter a spanyol légierő kötelékébe került, míg a 400. példányt…
Bár soha nem jutott el a sorozatgyártásig, ám ennek ellenére még is történelmi jelentőségű fejlesztése volt a Northrop Grummannak az 1980-as években a Tacit Blue elnevezésű repülőgépe, amely annak ellenére, hogy igen csúnyácskára sikeredett bebizonyította, hogy az amerikai gyártó elérte azt a technológiai színvonalat, amely lehetővé teszi a számára, hogy alacsony radarjel visszaverő képességű – lopakodó – repülőgépeket fejlesszen az amerikai légierő számára. Az 1982-ben kezdődött projekt három évig tartott, s kiváló alapként szolgált ahhoz, hogy a későbbiekben megszülethessen a legendás B–2A Spirit lopakodó csupaszárny bombázó és számos más hasonló felépítésű repülő szerkezet. A Tacit Blue projektbe 1975/76-ban kapcsolódott be a Northrop Grumman, amely fejlesztés célja az XST-programban (Experimental Survivable Testbed) való részvétel volt. Bár igen sejtelmesen hangzik a fejlesztés elnevezése, ez nem volt más, mint a lopakodó (stealth) technológián alapuló új generációs harci gép programnak az elnevezése. Ezt nyerte…
Március 8-án a dallasi HeliExpo kiállításon és vásáron ünnepelték meg hivatalosan, hogy 100 évvel ezelőtt létrejött az Egyesült Államok Parti Őrségének a légi mentő szervezete. A US Coast Guard 1916 óta használ repülőgépet a tengereken és óceánokon bajba jutott hajósok kimentésére. 1944. január 3-a óta pedig immár a helikopter a parti őrség elsődleges légi mentő járműve köszönhetően annak, hogy Igor Sikorsky 1939-ben szabadalmaztatta a helikopterek vezérlésének azon módját, amely alapján a mai napig repülnek ezek a forgószárnyas szerkezetek. A US Coast Guard 1993 óta vezet statisztikát arról, hogy összesen hány riasztás során mennyi bajba jutott vízen járón segítettek a légi kutató-mentő helikoptereik. Eszerint az eltelt közel huszonöt év alatt 131 ezer helikopteres mentőrepülést hajtottak végre, amelyek közül 36 942 alkalommal a Sikorsky Aircraft Co. által gyártott H–60 Jayhawk helikopterrel repültek a bajba jutottak megmentésére. A H–60-as 1991 óra áll a…
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából – közölte Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter a moszkvai törvényhozásnak tett jelentésében, február utolsó hetében. Az utánpótlásra legkorábban 2018-ban lehet számítani, mondotta, s hozzátette, hogy a hajózó beosztású pilóták nyugállományba vonulásának előírt határidejét öt esztendővel meghosszabbították. Első alkalommal tett orosz védelmi miniszter nyilvános bejelentést a katona pilóták létszámában levő hiányról írja a moszkvai Izvesztyija, a TASZSZ orosz hírügynökség az 1300 hiányzó pilóta hírét kommentálva. A miniszteri közlés az állami duma, azaz a törvényhozás előtt hangzott el. Az orosz honatyák azt is megtudhatták, hogy 2015-ben a magas képzettségű, leszerelt állományból 15 ezret kénytelenek voltak visszahívni. Sojgu miniszter egyúttal arra is utalt – írja az orosz lap -, hogy nem egyszerűen pilótahiányról, hanem a karbantartói-üzemeltetői részlegek emberhiányáról is szó van, hiszen annyi orosz harci gép azért nincs pilóta nélkül, ahány szakember hiányáról említés történt.…
Idén januárban az amerikai haditengerészet légiereje (US Marine Corps) 10 db F35B típusú vadászrepülőjét helyezte át a Japán Iwakuni légibázisra az amerikai Arizonából. Az áthelyezésre azt a módot választották, hogy a 10 vadászrepülő „saját lábon” repült át a direkt légvonalban egymástól nagyjából 9500 km távolságban lévő bázisra. Amennyiben egy ilyen utat légvonalban lehetne megtenni (amit persze a geopolitikai helyzet, az átrepülendő földrajzi terület és az időjárás miatt legtöbbször nem lehet), akkor egy kereskedelmi utasszállítóval nagyjából 10-12 óra alatt lehetne lerepülni ezt a távolságot. Ezzel szemben az átrepülés majdnem egy hetet vett igénybe, ami szakmai vitákat eredeményezett az amerikai szaksajtóban és a hadiipari szereplők között. Az Awiation Week portál napokban napvilágot láttott elemzése szerint a 10-es köteléket majdnem ugyanilyen számú KC135-ös légitanker kísérte (váltakozó ütemben). A teljes úton több mint 250-szer hajtottak végre légi utántöltést, ami gépenként átlag 25 töltést jelentett.…
Váratlanul észlelt, tömeges légitámadást vertek vissza az orosz légtérvédelmi- és rakétaelhárító csapategységek Moszkva térségében egy különlegesen nagy erőket mozgósító gyakorlat során, február elején.Az orosz kozmikus- és légierők 45 ezer katonája, valamint 1700 harci eszköz bevetésével, február 7-9 között, előre be nem jelentett gyakorlat volt az orosz főváros ipari régiójának környékén. Az orosz védelmi minisztérium utólag kiadott, hivatalos közleménye szerint a katonai erőket egy váratlan riasztással megkezdett, tömeges légicsapás elhárítására helyezték harckészültségbe. A feltételezett ellenséget a légtérvédelmi alakulatok sikerrel tartóztatták fel, s ennek során „megsemmisítettek” 150 olyan célt, amelyek a légtérben közeledő, különféle osztályú eszközt imitáltak, közöttük cirkáló szárnyas rakétákat is. A légtérvédelmi- és rakétaelhárító egységek automata adatátvitellel kapták a riasztást a felderítési- és harctéri információt. Mindezt ugyancsak automatikus üzemmódban dolgozták fel, értékelték, elemezték és juttatták el a vezénylési pontokra a rakétás ütegekhez és a vadászrepülő egységekhez. A célkoordinátákat a vadászpilóták…
Ha kíváncsi vagy, hogy milyen lehet az új generációs Saab-Boeing T–X trénerrel repülni, akkor most kipróbálhatod ezt az élményt! Az új T–X-et azért fejlesztette ki közösen a svéd Saab és az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy ezzel a típussal szálljanak versenybe az amerikai légierő (USAF) közelmúltban kiírt tenderén, amelynek a tétje nem kevesebb, mint az, hogy a nyertes beszállító több mint, kétszáz új sugárhajtású kiképzőgépet szállíthat az USAF-nak az elkövetkezendő 30 évben. A nyertes típus az 1960-as évek óta rendszerben lévő T–38-as Talon iskolagépeket váltja majd, amelyek felett már igencsak elszállt az idő és nem alkalmas arra, hogy az új 4. és 5. generációs harci gépek pilótáinak a kiképzéséhez alkalmazzák.Szeptember 14-én mutatták be az Egyesült Államokban azt az új kétüléses sugárhajtású iskolagépet, amelyet az amerikai Boeing és a svéd Saab repülőgépgyár fejleszett ki az amerikai légierő (USAF) új, ötödik generációs T–X…
Török F–16-os repülőgépek egy százada december 1-én kedden megsértette Görögország légterét az Égei-tenger szigetei felett. A hírt a görög hadügyminisztérium jelentette be. Tavaly 2244 alkalommal hatoltak be török harci repülőgépek engedély nélkül a görög légtérbe. Amióta Törökország 1974-ben haderejével megszállta Ciprus északi részét, évről-évre ezres nagyságrendben fordul elő az, hogy török harci repülőgépek kéretlenül behatolnak a szomszédos Görögország légterébe. A NATO két tagállama között a viszony egyáltalán nem kiegyensúlyozott, különösen azért, mert az Észak-Atlanti Szövetség „benyelte” a fegyveres agresszió tényét. A 2015. december 1-én történtekről az ekathimerini.com számol be, a görög haderő vezérkarára hivatkozva. Eszerint egy hat F–16-osból álló század Leszbosz és Chiosz szigetek között (helyi idő szerint) 15.01 órakor ért a görög légtérbe, majd két csoportban folytatta a repülést. Négy repülőgép Fourni szigete felett repült el, két gép pedig 15.25-kor Makrosziosz, Antropofagia és más szigetek felett. A légtérsértőket a…
A negyedik generációs orosz MiG–31BM első raja hadrendbe állt a Nyizsnyij Novgorod megyében levő támaszponton. Az orosz légi- és kozmikus erők főparancsnokságának bejelentése szerint a harci gép (BM – bojevaja masina) új eszközei akár 320 km távolságból is képesek befogni a célt. Az első őrjáratra a teljes körű gépátvétel és a pilóták továbbképzése után került sor. Az orosz Interfax sajtóügynökség Moszkvából, a védelmi minisztérium közleménye alapján hozott nyilvánosságra adatokat. Ezek szerint a 31BM változat az 1998-ban hadrendbe állított MiG–31 korszerűsített példánya, amelyből 2020-ig összesen 60 darab lesz. A fejlesztés első szakasza 2008-ban, a második 2012-ben ért véget. A tovább fejlesztett gépek, a régiek átalakítása nyomán modernebb fegyverzet vezérlő rendszert és egy új fedélzeti rádiólokációs műszert kapnak. Így immár 320 km távolságból is „szemmel tarthatják” a célt és egyszerre 10 légi célpont követésére váltak alkalmassá.
Az üzemanyagvezérlő-rendszer szoftverének a nem megfelelő telepítése okozta május 9-én az Airbus Military and Space által gyártott A400M katonai szállítógép katasztrófáját Sevillában. Erről Marwan Lahoud, az Airbus stratégiai vezetője beszélt a német Handelsblatt gazdasági hetilapnak a múlt héten. A nem megfelelő szoftvertelepítés az MNS23-as számú gép végszerelésekor történt, s ez okozta a gép katasztrófáját, illetve a fedélzetén tartózkodó hat Airbus szakemberből négynek a halálát. Az Airbus vezetője ugyanakkor megerősítette, hogy a balesetet biztosan nem a repülőgép konstrukciós hibája okozta. Kiemelte, hogy az A400M-mel semmilyen strukturális vagy tervezési problémák nincsenek, viszont nagyon komoly minőségi problémákat találtak a gép összeszerelési folyamatában.Ugyanakkor napokkal korábban az Airbus konszern vezetője, Tom Enders azért kritizálta a spanyol hatóságokat, mert azok három héttel a balesetet követően sem bocsájtották még az Airbus rendelkezésére a katasztrófa során megtalált repülési adatrögzítőkből kinyert információkat, holott erre azért lenne minél hamarabb szüksége…
Újabb Szu–34-es frontbombázókkal bővült május 21-én az orosz légierő arzenálja. A gépek a Szuhoj repülőgépgyár novoszibirszki Cskalov gyáregységében készültek, s részét képezik annak a beszállítási programnak, amelyet 2015-re vonatkozóan kötött a repülőgépgyárral az orosz védelmi minisztérium. A novoszibirszki Cskalov gyár tavaly is adott át ilyen támadó repülőgépeket az orosz légierőnek, méghozzá a védelmi minisztériummal kötött éves megállapodási keretén felüli plusz két példánnyal kiegészítve. A Cskalov repülőgépgyár egyébként teljes kapacitással működik annak érdekében, hogy teljesíteni tudja az orosz légierő által megrendelt Szu–34-esek legyártását, aminek az eredményeként a gyártósor egészen 2020-ig le van kötve.A Szu–34-esek legújabb változata immár képes akár 4000 km-es hatótávolságot repülni, a maximális sebessége 1900 km/h, amely mellett 8 tonnányi fegyverterheléssel szerelhető fel, ha szükséges. Emellett a legújabb változat teljesen új fegyverrendszert és légi utántöltő rendszert is kapott. Fotó: Szuhoj
A Textron Aviation wichitai bázisán tesztelhette május közepén a U.S. Air Force teszpilóta iskolájának öt hallgatója és három oktatója a cég két új katonai repülőgép típusát, azaz a Scorpion sugárhajtású iskolagépet és a Beechcraft AT–6-os turbólégcsavaros könnyű harci, és kiképzőgépet. A négy napos program során nem csak a földön, hanem a levegőben is megismerkedhettek a berepülőpilóta-iskolából érkezett vendégek az új katonai repülőgép típusokkal, összesen 19 felszállást végrehajtva a fedélzetükön. Ebből 12 történt a Scoprion jettel és 7 az AT–6-os turboproppal.A Scorpionokkal napi három felszállást hajtottak végre az oktatók és a növendékek, hogy minél jobban megismerhessék az új sugárhajtású iskolagép repülési karakterisztikáját, de emellett azt is demonstrálta a gyártó, hogy a repülések között elegendő mindössze 30 perc ahhoz, hogy a gépet felkészítsék a következő feladatára. A Textron AirLand Scorpion™ jetjét 2013-ban mutatta be az amerikai gyártó. A típus egyaránt alkalmas felderítési,…
Az oszrák hadsereg (Bundesheer) fennállásának 60. évfordulója alkalmából ünnepi 5 eurós érmét bocsájtott ki a bécsi pénzverde. Összesen 50 ezer ilyen emlékérmét bocsájtottak ki Bécsben. A különleges ezüst és réz ötvözetből készült érmén egy Sikorsky Black Hawk helikopter látható, amellyel a hadsereg és az általa használt helikopterek életmentő tevékenysége előtt kívánt tisztelegni az osztrák pénzverde. Az osztrák fegyveres erőknél 9 darab Sikorsky Black Hawk helikopter teljesít szolgálatot, amely forgószárnyasokat a galtüri lavinaomlást követően szerzett be Ausztria. A Black Hawk helikopterek a hadrendbe állításuk óta így nem csak katonai feladatokat látnak el a szomszédos Ausztriában, hanem részt vesznek a hegyi mentési, árvíz-védelmi, tűzoltási, nemzetközi békefenntartó és egyéb katasztrófavédelmi feladatokban is. A kilenc oldalú érme a kilenc osztrák tartományt szimbolizálja, amelynek az egyik felén egy függeszkedő Black Hawk helikopter látható, amint a csörlőjével éppen mentést végez. Ugyanezen az oldalon látható még egy…
Május 22-én első ízben emelkedett a levegőbe az amerikai Sikorsky Aircraft Co. helikopergyár legújabb generációs helikoptere, az S–97-es RAIDER. A történelmi esemény a Sikorsky floridai Palm Beach-ben lévő tesztrepülőterén zajlott. Az első, mintegy egy órás felszállás során a gépet iránytó Bill Fell és Kevin Bredenbeck pilóták először alap manővereket hajtottak végre a RAIDER-rel. Azaz függeszkedtek, vagyis egy helyben tartva a helikoptert lebegtek vele, majd kis sebességgel különböző föld közeli manővereket hajtottak végre vele, ellenőrizve a gép kormányozhatóságát. Ezt követően újabb felszállás sorozat következik, amelyek során a gép teljes repülési spektrumában vizsgálják a forgószárnyas manőverező képességét, repülési karakterisztikáját. Az S–97 RAIDER egy teljesen új repülési és meghajtási koncepción alapuló helikopter típus, amit a Sikorsky helikoptergyár fejleszett ki a közelmúltban. A lényege, hogy a gépet két koaxiális rotor (ellentétes irányban forgó) tartja a levegőben, amelyek mellett egy tolólégcsavar is helyet kapott a…
Hat darab Lockheed-Martin F–35B Lightning II-es harci géppel hajt végre gyakorlatot az amerikai tengerészgyalogság (US Marine Corps) a USS Wasp tengerészgyalogos repülőgéphordozó fedélzetén. A május 18-a óta tartó teszten azt gyakorolják a tengerészgyalogos pilóták és műszakiak, valamint a hajófedélzeti szakszemélyzet, hogy miként lehet majd a jövőben a hordozók fedélzetéről üzemelteti a tengerészgyalogság legújabb harci repülőgép típusát, az F–35B-t. Az F–35B a Lightning II-es rövid távolságú fel-, és helyből leszálló változata, (STOVL) amelyet a tengerészgyalogság és a brit haditengerészet számára fejlesztett ki a Lockheed-Martin gyár.Fotó: US Marine Corps
Egyre több információ lát napvilágot a május 9-én lezuhant Airbus A400M katonai teherszállító repülőgép katasztrófájával kapcsolatban. Iparági hírek szerint egy új szoftver a felelős a tragédiáért, amely négy Airbus szakember halálát okozta. A feltételezések szerint az új program lezárta a hajtóművek üzemanyag ellátását, s ez okozhatta, hogy felszállás közben a gép négy hajtóművéből háromnak megszűnt az üzemanyag betáplálása. Tegnap, azaz május 19-én az Airbus Military and Space gyár ki is adott egy bulletint, amely arra szólította fel az A400M üzemeltetőket, hogy azonnal ellenőrizzék le a gépeik TP400-as légcsavaros gázturbinás hajtóműveinek az elektonikus vezérlőrendszerét (ECU) mielőtt felszállnának bármelyik gépükkel.Az MSN23-as gyári számú gépen – amelyet a török légierőnek gyártott az Airbus – a hírek szerint egy olyan új programot alkalmaztak, amelynek az a feladata, hogy megfelelő módon kiegyenlítse az üzemanyagtankokat amikor az A400M intenzív manőverezésbe kezd a levegőben. Arról egyelőre nincsenek…
Május 19-én felhívást adott ki az Airbus Military and Space repülőgépgyár a május 9-én történt A400M katasztrófával kapcsolatban. Eszerint minden A400M típusú katonai szállítógépet használó légierőnek (brit, német, francia, török és maláj) a további lehetséges meghibásodásokat megelőzendő okból azonnal le kell ellenőriznie a gépeiken használatos minden egyes TP400-as légcsavaros gázturbinás hajtóműnek az elektronikus vezérlő rendszerét (Electronic Control Unit) azt megelőzően, hogy felszállnának a repülőgépeikkel. Az ellenőrzésre vonatkozó kritériumokról értesítette az Airbus gyár az érintett felhasználókat.Ezt a felhívást a jelenleg is folyamatban lévő MSN23-as gép balesetének a kivizsgálása kapcsán eddig kiderült információk hatására hozta az európai gyártó. Az Airbus a kivizsgálásban érintett szervezeteket is értesítette az operátoroknak elküldött értesítésről.Fotó: Airbus Military and Space
Sikeresen végződött az amerikai haditengerészet (US Navy) új, elektromágneses repülőgép katapult rendszerének (EMALS) az első teljes sebességgel végrehajtott kilövése a USS Gerald R. Ford (CVN 78) repülőgép-hordozó fedélzetén. A hírt május 15-én jelentette be a Navy. Az EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) egy teljesen új repülőgép indító rendszer az amerikai haditengerészetnél, amellyel a jelenleg használatos gőzkatapultokat szeretnék kiváltani a jövőben. Ennek a segítségével minden olyan jelenlegi és jövőbeni repülőgépet indítani lehet majd a hordozók fedélzetéről, amely alkalmas a katapultos startra. Az első teljes sebességű "kilövés" során nem volt semmilyen repülőgép vagy más eszköz a katapult indító részéhez rögzítve, a nélkül tesztelték a rendszert a USS Gerald R. Ford fedélzetén. Az új EMALS jelentős mértékben eltér a korábbi gőzkatapult rendszertől, mivel jóval egyszerűbb annál, ám hatásosabb is annak a működésénél. Nagyobb a kilövési energiája, jóval precízebben be lehet beállítani, hogy mekkora…
A spanyol védelmi minisztérium felkérte a francia BEA balesetkivizsgáló szervezetet, hogy kapcsolódjon be a május 9-én lezuhant MSN023-as gyári számú A400M katonai teherszállító gép balesetének a kivizsgálásába. Mint arról az Aeromagazin is beszámolt, az incidens május 9-én történt a spanyolországi Sevillában lévő Airbus Military and Space bázisrepülőterén. A török légierő számára gyártott MSN023-as gyári számú A400M-nek a gyári berepülés során végrehajtott legelső felszállásakor történt olyan meghibásodása, amely a gép elvesztéséhez vezetett. A pilóták többszörös hajtóműhibát jeleztek az elemelkedés közben, majd megpróbáltak visszafordulni a repülőtérre, de a manőver közben beleütköztek a repülőtér melletti mezőgazdasági területen lévő elektromos távvezeték oszlopába, amely miatt lezuhantak. A fedélzeten tartózkodó hat fős Airbus berepülő teamből a két pilóta és két fedélzeti mérnök a lezuhanáskor azonnal az életét vesztette, két további mérnököt a lezuhanás közelében a földjükön dolgozó parasztok mentettek ki az égő roncsok közül. A túlélőket…
Szlovákia kilenc többfunkciós amerikai Black Hawk helikoptert vásárol a hadseregnek 261 millió euró értékben. A vételárat fokozatosan fogja törleszteni - mondta Martin Glváč védelmi miniszter. A szerződés a földi személyzet kiképzését és a helikopterek szervizelését is magába foglalja. A helikoptereket a Sikorsky Aircraft Corporation gyártja. „Ez a hadsereg legnagyobb modernizációs projektje. Nincs transzparensebb, átláthatóbb módja a vásárlásnak, mint ez. A helikoptereket az amerikai kormányon keresztül vásároljuk, olyan áron, amilyen áron az amerikai kormány is vásárolja azokat” – tájékoztatott Glváč. Elmondta, az első Black Hawk helikoptert a jövő év folyamán kapja meg Szlovákia.  A hadsereg a helikoptereket leginkább civil célokra szeretné használni, mint anyag- és személyszállításra vagy tűzoltásra. Az amerikai helikopterek megvásárlása Szlovákia következő lépése az orosz katonai technikáról való leválás útján. A Black Hawk helikopterek a hadseregben a jelenlegi Mi-17-es orosz gyártmányú helikopterek helyére lépnek, az orosz gépek élettartama ugyanis…
A május 9-én bekövetkezett spanyolországi A400M Atlas katasztrófa kivizsgálói a négyhajtóműves repülőgép TP400-as légcsavaros-gázturbinás hajtóműveit és az üzemanyagrendszerét vizsgálják elsődlegesen, adta hírül a bizottság szóvivője. Az MNS23-as gyári számú katonai teherszállító repülőgép – amelyet a török légierő számára gyártottak – gyári berepülésen vett részt múlt hét pénteken. A katasztrófával végződött repülés volt az újonnan készült repülőgép legelső felszállása az Airbus gyár sevilla-i San Pueblo-i repülőteréről. A gép a 09-es pályáról emelkedett a magasba, ám a személyzet rögtön az elemelkedést követően műszaki problémát jelentett, s megpróbált azonnal visszafordulni a pályára ellenkező irányból. Egy meg nem nevezett német hírforrás szerint egy idejű, többszörös hajtóműhibáról beszélt a vészhelyzet bejelentésekor a pilóta. A gépet vezető tesztpilóták ezt követően megpróbáltak leszállni az ellentétes 27-es irányból, ám az ehhez szükséges forduló közben az A400M elektromos távvezeték oszlopba ütközött, amelyet követően nagy erővel ért földet a repülőtér…
Május 5-én repült első alkalommal az amerikai légierő (US Air Force) első női F–35 Lightning II-es pilótája. Az első hölgy Christine Mau alezredes, a 33. vadászrepülő ezred műveleti egységének a parancsnok-helyettese, aki 14 óra szimulátoros átképzést követően ülhetett be az 5. generációs F–35-ös pilótafülkéjébe, hogy végrehajtsa vele az első önálló repülését. (A típusnak nincsen kétüléses kiképző változata). Mau alezredes korábban F–15E Strike Eagle pilóta volt. Rajta kívül eddig összesen 87 pilóta kapott átképzést az F–35-ös légierős változatára a US Air Force-nál az elmúlt négy évben.Az F–35-ösön újonnan repülő vadászpilóták első feladata a legelső önálló felszállás során orientációs repülés, hogy megszokja a pilóta a különbséget a korábbi repült típusához képest, ami lehetett F–15-ös Eagle, F–16-os Fighting Falcon, F–15E Stike Eagle vagy A–10-es Warthog. Az amerikia légierőnél egyébként több mint 20 éve repülnek már nők harci repülőgépeken. Mau alezredes a repülését köveően…
1. oldal / 3