2024 március 29

RSS Facebook

Típus
Március elsején megkapta az Airbus repülőgépgyár új generációs, CFM International LEAP–1A hajtóművel felszerelt A321neo típusváltozata az EASA (Európai Repülésbiztonsági Szervezet) és az FAA (Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal) által kiadott típusalkalmassági bizonyítványát, így az új A321neo ezen változata is megkezdheti a keresdelmi repüléseket.Fabrice Brégier, az Airbus repülőgépgyár vezérigazgatója elmondta a típusjogosítások átadása alkalmából rendezett toulouse-i ünnepségen, hogy az új LEAP–1A hajtóművel felszerelt A321neo egyértelműen piacvezető típusnak számít immár a 200 utasülés feletti egyfolyosós repülőgépek kategóriájában. A típusjogosítás megszerzéséhez egy több, mint 400 órás berepülési programot hajtottak végre az első CFM International LEAP–1A gázturbinákkal felszerelt példánnyal. A közel ötszáz órás repülést százhatvannál is több felszállás során teljesítették. A CFM erőforrással ellátott A321neo a negyedik olyan tagja immár a neo (new engine option) szériának, amely megkapta az EASA és az FAA típusjogosítását. Az elmúlt 15 hónapban ugyanis már három korábbi típusváltozat is átesett…
Ötven évvel ezelőtt, 1967. február 16-án emelkedett első ízben a magasba München mellett az ottobrunni helikoptergyárban a Messerschmitt-Bölkow-Blohm BO105-ös helikopter. Ez a helikopter volt a világon az első olyan forgószárnyas, amellyel a hagyományos manőverek mellett immár orsózni és bukfencezni is lehetett, köszönhetően azoknak az új műszaki megoldásoknak és felhasznált anyagoknak, amelyek révén világhódító útjára indulhatott a helikopter típus. Az újdonságot a titániumból készült merev kialakítású rotoragy és a megerősített, szénszálas műanyagból előállított rotorlapátok jelentették. Jól bizonyítja a Bölkow által kifejlesztett új fajta merev rotoragynak és rotor lapátoknak a megbízhatóságát az, hogy fél évszázaddal a típus szűzfelszállását követően még mindig nagy számban és nagy sikerrel repülnek a BO105-ösök világszerte. A BO105-ösön bevezetett új technológia révén jelentős mértékben egyszerűsödött a helikopterek rotorjának a vezérlési a mechanizmusa, illetve ennek köszönhetően jelentős mértékben csökkent a karbantartási költsége is a helikopternek. Illetve az új rendszerű…
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését. Az Oleg Antonov által tervezett repülőgép hihetetlen karriert futott be az elmúlt 70 évben, s szinte nincs olyan hely a bolygónkon – beleértve a Déli-sarkot is – ahol ne járt volna a kétfedeű valamelyik változata. Nem véletlen, hogy a kijevi székhelyű gyár az idei évet az An–2-es típus emlékévének tekinti, hiszen ezzel a típussal indult el az a sikersorozat, amelyet számtalan jól ismert későbbi Antonov repülőgép modell megszületése fémjelzett az An–12-estől kezdődően az An–26-oson és An–124-esen át egészen a világ legnagyobb teherszállító gépéig, az An–225-ös Mrijáig. De nem csak ezek a legendás repülőgép típusok keltek éltre a kijevi gyár mérnökeinek a munkássága révén, hanem azóta számtalan újabb típus is, többek között az An–70-es, az An–148-as vagy az An–158-as új generációs repülgépek, illetve ismét napirenden van…
Bár lapzártánkig még a nyilvánosság előtt hivatalosan nem jelentette be a Belügyminisztérium, hogy vásárolt öt darab használt, MD–902-es Explorer típusú NOTAR (faroklégcsavar nélküli) rendőrségi helikoptert, a Közbeszerzési Tájékoztató 2016. április 19-én publikussá vált információja szerint ez év február 22-én született meg a döntés arról, hogy a rendőrség a cseh tulajdonú European Air Service s.r.o. közreműködésével szerezte be 13,6 millió euróért a légi rendészet számára a fent említett helikoptereket. Az ügylet hátteréről az ORFK sajtóosztályát és iparági szakértőket kérdeztünk meg, hogy kiderítsük, mennyire tekinthető korrektnek az az eljárás, amelyet a BM és a rendőrség folytatott a nyilvánosság teljes kizárásával. Mint azt az ORFK sajtószolgálatától megtudtuk, a helikopterek beszerzése a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 9. § (1) bekezdés a) pontjában adott felhatalmazás alapján, a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk beszerzésére, illetőleg szolgáltatások…
Ime egy kis ízelítő abból, hogy miként nézett ki a Goldtimer alapítvány által felújított Gerle 12-es szűzfelszállása a levegőből 2015. december 4-én délután 2 óra három perckor a budaörsi repülőtéren.Operatőr Farkas Attila/Golditmer Alapítvány/Aeromagazinhttps://www.youtube.com/watch?v=ecDUGqlJGf4
Varga Zoltán kollégánk a napokban járt Kijevben, ahol sikerült egy igen exkluzív fotót készítenie a város Zsuliani repülőterén. Ott ahol a 410-es számú gyárban nagyjavítják az An–26-os családba tartozó ukrán gyártmányú szállítógépeket. A képen látható An–26-ost a zaporozsei Motor Szics hajtóműgyárral karöltve fejlesztette ki az Antonov. Az An–26MSZB (ukránul MCB) jelzésű változat abban különbözik a klasszikus Ancsáktól, hogy az eredeti AI–24VT hajtóművek helyett erőforrásként két darab TV3–117VMA-SZBM1-es légcsavaros gázturbina került a szárnyakra, amelyek egy-egy új generációs, hat tollú légcsavart forgatnak meg. A TV3–117VMA turbinát eredetileg a Mi–8/17-es családhoz fejlesztette ki az Ivcsenko-Progressz tervezőiroda, és gyártja a Motor Szics hajtóműgyár. Mivel a TV3-as egy igen jól sikerült konstrukció, ezt alakították át azt az új generációs An–140-es közepes szállítógéphez is meghajtásnak.A TV3–117VMA gázturbinák beépítésével az An–26-osok is megfelelnek a ICAO legszigorúbb zajkorlátozásra vonatkozó előírásainak, így korlátozás nélkül használhatnák az Az–26MSZB-k az európai…
Június 2-án ünnepélyes keretek közepette kigurult a francia Dassault repülőgépgyár Bordeaurx-Mérignac-i gyárában a legújabb Falcon 5X típusú üzleti repülőgép. Ez a Falcon-változat a nagy kabinos, hosszú távú business jetek piacán kíván meghatározó típusként működni a jövőben. Az átadási ünnepségen mintegy 400-an vettek részt a Mérignac-i üzemben, ahol elhangzott, hogy az új Falcon 5X immár a legnagyobb törzsátmérővel készülő üzleti gép a business jetek világában. Emellett pedig a 9630 km-es hatótávolságának köszönhetően szinte bármilyen város-páros elérhető vele leszállás nélkül repülve. Mindemellett pedig úgy tertvezték meg az új gépet, hogy leszálláskor 105 csomós (189 km/h) megközelítési sebességgel is repülhessen, vagyis leszálláskor egy turboprop lassúságával képes megközelíteni a cél repülőteret. Ennek köszönhetően pedig jóvbal több olyan repülőtér elérhető általa, mint amely más, nagyobb megközelítési segbességgel repülő üzleti jetekkel nem lehetséges.A Falcon 5X piaci bevezetését 2013-ban Las Vegasban jelentette be a Dassault. Az elkészült…
Májusban elérte a forgalomban lévő orosz gyártmányú, Szuhoj SuperJet 100-as regionális utasszállító repülőgépek kereskedelmi forgalomban megtett összes repült óraszáma a 100 ezret. Erről a gyár számolt be a napokban. A Szuhoj repülőgépgyár első saját feljesztésű sugárhajtású regionális utasszállító repülőgépe 2011 áprilisa óta repül a légitársaságoknál. Az SSJ100-asok által repült célállomások száma immár meghaladta a 130-at világszerte. A gépek emellett a legszélsőségesebb időjárási körülmények közepette is megbízhatóan üzemelnek a -54 Celsius fokos hidegtől kezdve a +45 Celsius fokos melegig Közép- és Dél-Oroszországban éppen úgy, mint északon, vagy Indonéziában, Laoszban és Mexikóban.A SuperJet 100-as típusból 51 példány repül a különféle orosz légitársaságoknál, azaz az Aeroflotnál, a Gazpromavia-nál, a Yakutia-nál, a Center-South-nál és a Red Wings-nél. Továbbá a mexikói Interjetnél és az orosz állami flottában. A Sukhoi Civil Aircraft Company, azaz a nagy múltú Szuhoj repülőgépgyár polgári leányvállalata emellett éppen a napokban, május…
Új sebességi rekordot ért el április 23-án az amerikai Gulfstream Aerospace Co. által gyártott G650ER típusú üzleti jet London és Hongkong között. A hírről a május 19-22 között megrendezett genfi EBACE 2015 kiállításon számolt be az amerikai gyártó. A bejelentés szerint a gyár G650ER (Extended Range – megnövelt hatótávolság) repülőgépe London Luton repülőteréről indult el Hongkong nemzetközi repülőterére. A gép a 10 349 km-es távolságot 10 óra 27 perc alatt repülte le, ami 0,9 mach-os átlagsebességet jelent. Ezt követően a G650ER április 25-én Hongkongból felszállva repült nonstop 10 936 km-t a Seattle-i Boeing Field repülőtérre 10 óra 25 perc alatt, amely szintén 0.9 mach-os átlagsebességet eredményezett. A gép minkdkét esetben az IFR repüléseknél meghatározott navigációs üzemanyag tartalékkal landolt a célállomásán. Az új város-pár rekordokat be is jelentette a Gulfstream az amerikai Nemzeti Aeronautikai Szövetségnek (NAA) hitelesítésre, amelyet követően a rekord…
Megkapta az EASA-tól, azaz az európai repülésbiztonsági szervezettől (European Aviation Safety Agency) az amerikai Cessna Aircraft Company által gyártott új Citation CJ3+ a típusalkalmassági engedélyét. Ennek birtokában még az idei évben átveheti a típus első európai megrendelője a repülőgépét az amerikai gyártótól. A CJ3+ ugyanakkor már tavaly szeptemberben, négy hónappal a piaci bejelentését követően megkapta ezt a bizonyítványt az FAA-től, azaz az amerikai szövetségi légügyi hivataltól. A cég ennek megfelelően át is adott tíz példányt már az új CJ3+-ból tavaly év végét megelőzően az amerikai kontinensen. Köszönhetően a típus 3778 km-es hatótávolságának a Citation CJ3+ nonstop képes elrepülni többek között Londonból Moszkvába vagy Kairóba, vagy Madridból Szentpétervárra, akár 9 utassal a fedélzetén. A géptípus legnagyobb utazómagassága 13 716 méter (FL450), amely jóval feljebb van mint az utasszállító repülőgépek által használt magasság, így a CJ3+-t használók el tudják kerülni a forgalmas…
A genfi EBACE-n jelentette be a francia Dassault repülőgépgyár, hogy a tervek szerint június 2-án gurul ki az új Falcon 5X első elkészült példánya, amit követően még ezen a nyáron már a levegőbe is emelkedet a S/N01-es gyári számú gép. Az új üzleti jet első összeszerelt példányát tavaly óta tesztelik a Dassault-nál, amely során 2014 augusztusában történt meg a gép legelső "bekapcsolása", azaz a rendszereinek az üzembe helyezése. A földi próbákhoz idén év elején csatlakozott az S/N02-es gyári számú második repülőgép. Az S/N01-es gépen a közelmúltban fejeződött be a földi hajtóműpróba, amely során minden üzemi körülmény közepette járatták az erőforrásokat. Emellett a gép valamennyi rendszerét is leellenőrizték már, többek között az elektromos, a hidraulikus és az üzemanyag-rendszert, illetve a digitális vezérlésű kormányszerveket is. A tesztpilóták már túl vannak 250 óra szimulátor repülésen az új 5X-szel, amelyet a Dassault Saint-Cloud-i bázisán…
Május 18-án hajtotta végre a Gulfstream Aerospace Corp. új, G500-as üzleti gépe a szűzfelszállását. Ez a típus is tagja annak a teljesen új tervezetésű Gulfstream gépcsaládnak, amelyet a gyár kifejlesztett a G600-assal egyetemben. Az új G500-as tegnap reggel 10:39-kor szállt fel a Savannah-Hilton Head International repülőtér betonjáról Scott Martin és Kevin Claffy berepülőpilótákkal a fedélzetén, akik mellett Bill Osborne mérnök is a gépen tartózkodott.A gép először 10 500 lábra (3200 m) emelkedett, amit követően tovább növelte a magasságát 15 000 lábra (4572 m). A két óra 16 perces szűzfelszállás ideje alatt a személyzet leellenőrizte a gép kormányszerveinek és más rendszereinek, berendezéseinek a működését, illetve számos megközelítést és átstartolást is elvégzett. A gép legnagyobb sebessége 194 csomó (350 km/h) volt. A G500-as 12:55-kor szállt le helyi idő szerint az első felszállást követően. A május 18-ai szűzfelszállást megelőzően 34 ezer órányi földi…
Május 19-én, a genfi EBACE-n jelentette be a brazil Embraer repülőgépgyár, hogy négy új sebességi világcsúcsot is felállított kategóriájában az új Legacy 500-as üzleti gépe. Az első két sebességi rekordot egy előre meghatározott távolságon érte el a géptípus a kaliforniai Oakland és a Hawaii Lihue közötti útvonalon, amely 3954 km hosszú. A március 7-én végrehajtott repülés során hat utas tartózkodott a gép fedélzetén, s a Legacy 500-as 5 óra 49 perc alatt teljesítette a közel 4000 km-es távot. A gép átlagsebessége 420 mph (676 km/h) volt. Visszafelé ugyanez a repülés mindössze 4 óra 11 percig tartott, s a gép föld feletti átlagsebessége 586 mph (943 km/h) volt. A harmadik világrekordot akkor érte el a Legacy 500-as, amikor az Egyesült Államokbeli Main államban lévő Bangorból repült át a németországi Friedrichshafenbe. Az 5945 km-es útvonalat 6 óra 50 perc alatt teljesítette a…
Hamarosan megkapja a típusalkalmassági engedélyét az amerikai Cessna repülőgépgyár legújabb üzleti jetje, a Citation Latitude. A típus túl van már több mint 690 felszálláson és 1700 óra teszrepülésen. Ezek eredményeként a vártnál is jobb paramétereket hozott a program. Nem véletlen, hogy ezt a típust is bemutatja a Textron csoport a héten a Genfben zajló EBACE 2015-ös vásáron. Az új Citation Latitude a Cessna legújabb üzleti gépe, amelynek a hatótávolsága 9 utassal 5278 km, ami 277 km-rel több, mint amit eredetileg elvártak a tervezők a fejlesztés során. A géptípus felszállási úthossza 1091 méter, ami szintén kevesebb lett a tervezettnél. A Latitude berepülési programja 2014 februárjában kezdődött el, s összesen 4 gép vett részt rajta. Ezeken tesztelték többek között az új Garmin G5000-es avionikai rendszert az automata gázkar funkcióval, az új légkondícionáló, illetve kabinnyomás rendszert, amely utóbbi révén a repülés során mindössze…
Május 17-én mutatkozott be első ízben Európában a brazil Embraer repülőgépgyár legújabb közepes méretű, könnyű kategóriájú üzleti jetje, a Legacy 450-es. A gép a 2015-ös EBACE-re (European Business Aviation Convention and Exhibition) érkezett Genfbe. A gép berepülési programja és a típusjogosításhoz szükséges engdélyek beszerzése még jelenleg is tart, s várhatóan 2015 negyedik negyedévében kaphatja meg az első vásárló az általa megrendelt Legacy 450-es példányát. Az új géptípus repülési tulajdonságai nagyon hasonlóak a közepes kategóriájú Legacy 500-aséhoz, amely tavaly kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványát.A Legacy 450-es egy közepes kategóriájú könnyű üzleti gép, amelynél elsőként alkalmazták teljes körűen a Fly-By-Wire vezérlési rendszert, a Pro Line Fusion avionikai csomagot, amely négy LCD kijelzős monitoron jelenik meg a pilótafülkében. Emellett Rockwell-Colling HUD (Head-up-dispaly) is segíti a pilóták munkáját, illetve az új EVS (Enhanced Vision System). A gépet két Honeywell HTF 7500E gázturbina emeli a…
Május 7-én, az An–178-as szűzfelszállását követően kétoldalú megállapodást kötött az ukrán Antonov repülőgépgyár és a kínai A−Star Science & Technology Company a repülőgép vásárlásáról és a jövőbeli kínai gyártására vonatkozóan. A szerződés szerint a pekingi cég első körben két darab An–178-ast vásárol az Antonovtól, amelyet követően hozzálátnak a repülőgéptípus kínai gyártásának az előkészítéséhez.A tervek szerint az új An–178-asokkal a Kínában repülő An–12-esek kívánják majd felváltani a jövőben. Kína a vásárláson kívül korábban bekapcsolódott az An–12-es típus gyártásába is, mi több még ma is gyárt An–12-es szállítógépeket, illetve annak későbbi alváltozatait. Az An–178-as forgalomba állítása jelentős költségcsönnést eredményezhet azoknál a fuvarozóknál, amelyek jelenleg An–12-essekkel repülnek. Egyrészt azért, mert négy hajtómű helyett csak kettő van az új géptípuson, továbbá az An–12-es hat fős személyzet helyett immár csak három tagú az An–178-as ekipázsa.A kínai aláírás mellett az azeri Silk Way Airlines is megállapott…
Elkezdődött az első kereskedelmi forgalomba álló A350-900-as összeszerelése az Airbus Toulouse-i gyárában. A gépet – amelynek jelenleg a végszerelése zajlik – a brazil TAM Airlines kapja majd meg. A Toulouse-i hangárban most illesztik össze a törzs különböző szekcióit, beleértve a farokrészt, illetve rögzítik a szárnyakat is a törzs középrészhez. Ezzel párhuzamosan a függőleges és vízszintes vezérsíkok, illetve a futóművek is a helyükre kerülnek.Az A350XWB az Airbus repülőgépgyár új generációs szélestörzsű utasszállító repülőgépe, amelyhez 70 százalékban teljesen új fajta alapanyagokat használtak fel. A gép sárkányának és a szárnyainak például több mint az 50 százaléka kompozitanyagból készült. Az A350-es szárnyait például úgy tervezték meg, hogy azok a lehető legoptimálisabban viselkedjenek repülés közben, azaz a repülési fázisoknak megfelelően változtatni lehet az alakját, lehetővé téve ezzel az adott sebességhez tartozó legideálisabb aerodinamikai hatásfokot. Ennek köszönhetően 25 százalékkal kisebb az A350-es üzeamanyag fogyasztása és Co…
Áprilisban számoltunk be arról, hogy csúszik a japán Mitshubishi Aircraft által kifejlesztett MRJ regionális utasszállító repülőgép szűzfelszállása és berepülési programja. A szigetországbeli gyártó ennek ellenére tartani kívánja az első kereskedelmi forgalomra szánt repülőgép tervezett 2017-es második féléves átadási időpontját és azt mondja, hogy a késés nem befolyásolja a tesztsorozat menetét. Jelen elképzeléseik szerint vagy idén szeptemberben, esetleg októberben történhet majd meg az MRJ legelső felszállása. Most ezt megerősítendően a Mitshubishi Aircraft egy fotósorozatot hozott nyilvánosságra a Clevelandben zajló regionáis légitársaságok szövetségének az éves közgyűlésén a berepülési programban részt vevő gépek jelenlegi állapotáról. Összesen öt MRJ-t használnak majd a tesztekhez az elkövetkezendő két évben, ezekről készült a fotósorozat.A legelső elkészült FTA–1-es számú gép után teljesen összeszerelték már az FTA–2-es gyári számú utasszállítót is. Az MRJ-ket a Pratt & Whitney által kifejlesztett PW1200G  hajtóművek emelik majd a magasba. A harmadik, FTA–3-as számú…
Május 11-én délelőtt 10 órakor emelkedett a levegőbe első ízben a svájci Pilatus repülőgépgyár új, PC–24-es üzleti sugárhajtású repülőgépe. A P01-es gyári számú, HB–VXA lajstromjelű jet a gyár 1800 dolgozója előtt idult a szűzfelszállására a cég Buochs-i repülőteréről. A szűzfelszállás 55 percig tartott, s a gép úgy viselkedett a levegőben, ahogyan azt megtervezték a mérnökök a felszállást megelőzően.A gép a 07-es pályáról alig 600 méteres gurulást követően rugaszkodott el és emelkedett 3 perc alatt a tervezett 3000 méteres magasságra. It az eredeti terveknek megfelelően számos rendszertesztet végzett el a fedélzetén lévő két berepülőpilóta. Ezután egy útvonalrepülés következett Altdorf, Engelberg és Brünig érintésével.A gép parancsnoka Paul Mulcahy kapitány volt, aki több mint 11 ezer órát töltött a levegőben. A tapsztalt berepülőpilóta számos új típuson hajtott már végre szűzfelszállást korábban, és jelentős tapasztalatokkal rendelkezik a kéthajtóműves üzleti jetek kategóriájában is. A leszállást…
Tegnap, azaz május 7-én végrehajtotta a szűzfelszállását az új ukrán teherszállító repülőgép, az An–178-as. Az első repülés egy óra hosszúságú volt és a gyár két berepülőpilótája, Andril Spasibo és Szergij Trosin hajtotta végre Mikola Szikorneko fedélzeti mérnökkel a fedélzeten. A gép az Antonov gyár kijevi Gostomel repülőteréről emelkedett a magasba. Az első felszállás az előzetes elvárásoknak megfelelően sikerült, nyilatkozta a földet érést követően Dimitro Kiva, az Antonov gyár elnöke, főkontruktőr.Az azerbajzsáni Silkway Airlines 10 darab An–178-asra adott már le megrendelést és Kína is komolyan érdeklődik az új ukrán szállítógép iránt.Az An–178-as típusól részletes cikk jelent meg az Aeromagazin 2015 májusi számában.Fotó: Vjecseszlav Vakusin
Április 16-án kigurult a kijevi Antonov repülőgépgyár végszerelő hangárjából az első An–178-as teherszállító repülőgép. Az új kargógépet az An–148/158-as regionális jet családból fejlesztette tovább az ukrán repülőgépgyár. Ennek az első példánya a 2004-ben elkészült An–148-100-as regionális utasszállító volt, amely típusból összesen 8 példány készült mostanáig. Az An–148-asnak immár hat típusváltozata is van, illetve elkészült az An–158-as is, amelyet a nyugati piacra szánt az Antonov gyár angolszász mértékegységgel ellátott műszerekkel felszerelve. De létezik az An–148-asból VIP és egészségügyi-változat is. Az An–178-as megtervezésekor azt tartotta elsődleges célnak a kijevi gyár tervezőirodája, hogy egy olyan új repülőgéptípust alkosson, amelynek a teherszállító változata felválthatja a kiöregedett közepes méretű, négyhajtóműves, turbólégcsavaros An–12-es katonai szállítógépeket. Az An–12-esek leváltása egy igen jelentős piaci szegmenst jelenthet a jövőben, mivel abból a típusból több mint 1400 darab készült az elmúlt évtizedek során. Mi több, ezek a ma már múzeális…
Április 17-én túllépte az európai Airbus gyár által gyártott A330-as szélestörzsű repülőgép az 1500. megrendelést. Köszönhetően annak, hogy a Turkish Airlines 4 darab A330-200F teherszállítóra vonatkozó rendelést adott le a Toulouse-i székhelyű gyárnak, illetve a Stephen Udvar-Házy által jegyzett Air Lease Coroporation lízingcég pedig további 25 darab új generációs A330-900neo-t vásárolt az Airbustól. Így ezekkel a megrendelésekkel együtt immár 1501 darab A330-ast rendelt több mint 100 üzemeltető az Airbustól a típus piacra dobása óta.Jelenleg mintegy 1100 darab A330-as repül világszerte, ami azt is jelenti egyben, hogy minden 20. másodpercben fel-, vagy leszáll egy ilyen szélestörzsű repülőgép a világ valamelyik nemzetközi repülőterén.Az A330-as típusnak a klasszikus utasszállító változatán kívül repül még VIP, kargó és katonai tanker/teherszállító változata is. A közelmúltban készült el a típus legújabb, 242 tonnás maximális felszállósúlyú változata is, amely egyaránt rendelhető a kisebb A330-200-as vagy a nagyobb A330-300-as…
Április 13-án kigurult az Airbus Toulouse-i hangárjából az első olyan A320neo (new engine option) repülőgép, amelyet az új CFM Leap–1A sugárhajtóművekkel szereltek fel. A géppel várhatóan már a napokban megkezdődnek a földi tesztek és a gurulási próbák, hogy a gép berepülése elkezdődhessen addigra, mire júniusban megnyílik az 51. párizsi repülő világkiállítás és vásár.A most elkészült új repülőgép a harmadik A320neo példány, és ahhoz a már két meglévő neo-hoz csatlakozik, amelyeket még Pratt & Whitney PW1100G hajtóművekkel láttak el. Összességében 8 tesztgépből áll majd a berepülési programhoz használatos A320neo családi flotta, amelyek között még egy további olyan A320-as lesz, amelyre a CFM Leap–1A erőforrás kerül. A további négy gép közül kettő-kettő lesz A319-es és A321-es. Ezekből is azért kell két példány, mert az egyiken a PW1100G gázturbina, a másikon pedig a CFM Leap–1A lesz felszerelve.Az Airbus összesen 2800 órás tesztsorozatot tervez…
Első alkalommal repülhettek április 2-án a China Eastern Airlines, valamint az SPDB Financial Leasing Co., Ltd., a China Aircraft Leasing Co., Ltd. és a YanShang Corporation képviselői az új kínai regionális utasszállító repülőgépen, az ARJ–21-700-ason egy bemutatórepülés keretében. Vagyis azoknak a cégeknek a reprezentánsai próbálhatták ki elsőként az ARJ–21-est, amelyek már rendetlek az új kínai regionális utasszállítóból. A sanghai felszálláson emellett még jelen voltak a kínai sajtó munkatársai, illetve különböző szintű párt és állami vezetők is a régióból.Az AC105-ös gyári számú repülőgép Sanghai Pudong nemzetközi repülőteréről szállt fel a vendégekkel és oda is tért vissza az egy órás bemutatórepülést követően. Ez volt az első olyan alkalom, hogy az ARJ–21-est vásárló cégek képviselői a levegőbe emelkedhettek a típussal. Az első nyilvános repülést követően országos turnéra viszi a gyártó COMAC kína első saját gyártású utasszállító repülőgépét, hogy minél több potenciális vásárló ismerhesse…
Április 10-én jelentette be a japán Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI) és a Mitsubishi Aircraft Corporation, hogy milyen stádiumban van jelen pillanatban az általuk tervezett és gyártott új regionális utasszállító repülőgép, az MRJ (Mitshubishi Regional Jet). Április 1-jétől átalakult a két cég menedzsmentje annak érdekében, hogy az eddigi fejlesztési fázishoz kapcsolódó vezetési feladatokat átvegye immár a gyártáshoz illeszkedő vezetői stuktúra. Illetve ezeknek a feladatoknak a lehető leghatékonyabb ellátása érdekében szorosabbra is vonták a munkákat a két részes cég menedzsmentje között. Továbbá a hatékonyság növelése érdekében a Mitshubishi Aircraft teljes vezetősége átköltözött a nagoyai repülőtér termináljába, hogy onnan irányítsa a tesztelési és a gyártási munkafolyamatokat, ahol az MRJ-k végszerelése történik.Ami a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzéséhez szükséges földi és légi teszteket illeti, jelenleg már gőzerővel zajlik a statikus terhelések ellenőrzésére használt repülőgép nyúzása a próbapadon, illetve folyamatban van a második, immár repülési tesztekre…
Április 1-jén megkapta az Airbus repülőgépgyár új, 242 tonna maximális felszállósúlyú (MTOW) A330-as szélestörzsű repülőgépe az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) a típusalkalmassági bizonyítványát. Az új A330-300-assal 100 órás berepülési programot hajtott végre a Toulouse-i székhelyű gyártó, amelyet követően az EASA kiállította a típusengedélyt. Hamarosan az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is kiadja a saját típusalkalmassági bizonyítványát az új A330-asra vonatkozóan.A következő lépésként pedig az A330-as kisebb változatának, az A330-200-asnak is elkészül a 242 tonna maximális felszállósúlyú változata. Ez idáig 11 légitársaság rendelt az új, megnövelt felszállósúlyú A330-asból. Az új típusváltozatot két CF6-80E1 sugárhajtómű emeli a magasba, de hamarosan megkapja a típusengedélyt a PW4000-rel, illetve a Trent 700-sal rendelhető változat is.A 100 órás berepülési programot két repülőgép hajtotta végre. Egyrészt az MSN0871-es számú gyári teszt repülőgép, amelyen a sárkány és a szárny aerodinamikai átalakításainak az eredményeit ellenőrizték, illetve a teljesen új…
Március 27-én megkapta az új HondaJet az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványát. Ez az utolsó lépés azt megelőzően, hogy a típus megkaphassa a végleges típusengedélyét. Az ideiglenes légialkalmassági engedély kiadása azt igazolja, hogy a gép tervezése, gyártási technológiája, a felhasznált anyagok minősége, a beépített rendszerek, a hajtóművek mind együttesen megfelelnek azoknak a követelményeknek, amelyeket az FAA támaszt az üzleti jetek gyártóival szemben egy új repülőgép típus megalkotásakor. Ahhoz, hogy ezt egy teljesen új repülőgép típus megkaphassa számos földi és légi teszten kellett megfelelnie.Ahhoz, hogy a Model HA–420-as HondaJet megkaphassa a végleges légialkalmassági bizonyítványát még jó néhágy további teszten át kell esnie. Ha minden az ütemterveknek megfelelően halad, akkor még ebben az évben kiállíthatja az FAA a végleges a típusjogosítást is. A Honda Aircraft Company összesen négy darab gépet használt a típusengedély megszerzéséhez szükséges földi és légi…
Március 18-án a Boeing B 747-es Jumbó legújabb generációs típusa, a B 747-8-as utasszállító változata, az Intercontinental megkapta az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a 330 perces ETOPS engedélyt. Ennek a lényege, hogy a B 747-8I akár öt és fél órányi távolságra is eltávolodhat a legközelebbi számára leszállásra alkalmas repülőtértől. Ez az első alkalom a repülés történetében, hogy egy négy hajtóműves utasszállító repülőgép ilyen jogosítást szerez.Ennek az új szabályozának köszönhetően 2015 februárjától minden négy hajtóműves kereskedelmi repülőgép végrehajthat 180 percnél hosszabb ETOPS-ú repüléseket, míg a B 747-8I ezt akár 330 percig is megteheti. Ennek köszönhetően olyan sokkal hosszabb direkt útvonalakon is lehet ezentúl az új Jumbókkal repülni, amelyeket korábban nem lehetett végrehajtani a szigorúbb ETOPS miatt. Az ETOPS engedélyeket az 1980-as évek óta adják ki a hatóságok elsősorban a kéthatjóműves gépekre, lehetővé téve ezzel az óceánok feletti biztonságos átrepülést. Ez…
Március 17-én átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első olyan B 787-9-es Dreamlinerét, amely a cég új dél-carolina-i gyáregységében készült. Ez az Észak Charlestonban összeszerelt repülőgép volt egyébként a Boeing kétszázötvenedik elkészült és átadott Dreamlinere.A Boeing 2012-ben adta át az első Észak Charlestonban összeszerelt B 787-est, amely az alap, -8-as változatú Dreamliner volt. Ezt követően most, három évvel később készült el a nagyobb, -9-es változat első teljesen kész példánya. Ennek a típusváltozatnak a gyártásához 2013 első negyedévében látott hozzá az amerikai gyártó Dél Carolina-ban. Majd pedig tavaly novemberben kezdődött el az első ilyen repülőgépnek a végleges összeszerelése. A legújabb és egyben jubileumi Dreamlinert az amerikai United Airlines vehette át. Ez a légitársaság volt az első olyan észak-amerikai fuvarozó, amelyiknél forgalomba állt a B 787-8-as 2012 szeptemberében. Majd pedig két évvel később, 2014 szeptemberében az első B 787-9-es is. A Dreamlinernek…
Átadta február végén a svájci Pilatus repülőgépgyár az 1300-adik PC–12-es turbólégcsavaros repülőgépét. A ceremónia az Egyesült Államokban lévő Colorado államban működő broomfieldi gyáregységben zajlott, ahol a kaliforniai székhelyű Surf Air légitársaság kapta meg a repülőgépet. A Surf Air az első olyan amerikai magántársaság, amelyik klub rendszerben adja ki a repülőgépeit. A klub rendszerben üzemeltetett repülőgépek bérlésének a lényege, hogy a tagok – elsősorban üzletemberek és gyakran utazó turisták – bármikor korlátlanul igénybe vehetik a légitársaság által kínált PC–12-esek repülési idejét, amivel pénzt és utazási időt takaríthatnak meg. A VIP belső kialakítású Pilatusok a kedvelt üdülőhelyekre repülnek, elsősorban a San Francisco-i öböl környékén, Los Angeles, Santa Barbara, San Diego, a Tahoe-tó és Las Vegas célállomásokkal. A most átadott PC–12NG a Surf Air negyedik ilyen repülőgépe, amelyek kívül még további 14-et rendeltek korábban a svájci gyártótól, további 50 gép opcionális rendelésével együttesen.…
2. oldal / 4