2024 március 29

RSS Facebook

2013. december 10. kedd, 12:13

Mi kell a szárnyaláshoz? Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)


Légitársaságot alapítani bonyolult feladat



Hetek-hónapok óta ad témát a sajtónak, hogy mikor emelkedhet menetrendszerűen a levegőbe a Sólyom. Nos, itt is érvényes Raimondo Montecuccoli örökérvényű mondása, hogy pénz, pénz, pénz! Ám ez csupán az alapokat szilárdítja, mert ezen túl számtalan feltételnek kell megfelelnie egy induló légitársaságnak. A részletekről Farkas Andrást, az NKH elnökhelyettesét, a Légügyi Hivatal vezetőjét kérdeztük.





– Induljunk ki abból, hogy már egy betéti társaság alapításához is szükség van számtalan okiratra, s ebből logikusan következik, hogy egy olyan komplex vállalkozáshoz, mint amilyen a légitársaság, hatványozottan így van ez. A tervezett géppark, a dolgozók létszáma és a repülni kívánt desztinációk csak tovább bonyolítják a helyzetet. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a repülés – akárcsak a közlekedés bármely ága – veszélyes üzem, így az utasok biztonsága is azt kívánja, hogy a leendő légitársaság ezeknek a részletesen szabályozott kritériumoknak is megfeleljen.

– Milyen engedélyeket kell beszerezni ahhoz, hogy a légitársaság megkapja a végső áment az induláshoz?

– Alapvetően három fő engedélyre van szükség: az üzemben tartási engedélyt (AOC), a légialkalmasság-fenntartó szervezet engedélyét (CAMO) és a működési engedélyt (OL) a kellő dokumentációval, kézikönyvekkel, szerződésekkel kell megszerezni. A Sólyomtól július közepén érkeztek az első kérelmek, s azóta folyamatosan dolgozik ezen 15–20 munkatársam, hiszen számtalan konzultációt, egyeztetést igényel ez a munka. Igazodnunk, igazodniuk kell a hazai és nemzetközi jogszabályokhoz, és az új szemlélet szerint lehetőséget biztosítunk a folyamatos egyeztetésekhez, pontosításokhoz.

Bizonyos szempontból előnyt jelentett, hogy az alakuló légitársaság alkalmazottai között sokan az egykori Malévnél, illetve és több korábbi hatóságnál dolgozó személy szerepel, de egy új cég alapításánál sok a változás, az újdonság, mert figyelembe kell venni a változásokat és az adott cégre kell szabni mindent. Új célok, új gépek, új útvonalak – ettől egyedi minden. Egyedül a jogszabályok azonosak.

Mi minden segítséget megadunk, de a dokumentumok pontosítása, a hiánypótlás az ügyfél feladata.

– Ez önöknek is komoly tapasztalatszerzés, hiszen ilyen volumenű légitársaságot nem túl gyakran alapítanak.

– Valóban. Legutóbb – 2003-ban – a Wizz Air adott hasonló feladatot a hivatalnak. Az akkor szerzett tapasztalatokat is tudjuk hasznosítani, de azóta számos követelményrendszer módosult, így sok tekintetben új feladatról van szó. Nagy kihívás ez nekünk is, amelyet igyekszünk ügyfélbarát módon, átláthatóan, objektíven, kellő alapossággal és szakmaisággal végezni, hiszen a jogszerűség és a biztonság mellett az ügyfél elégedettsége a célunk.

– Legutóbbi beszélgetésünkkor még nem volt teljes a hivatal létszáma, vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy nem volt optimális. Mi a helyzet ezen a téren?

– Egy ilyen kiemelt feladatnál jól jönne még pár ember. Már csak azért is, mert közben zajlanak az esedékes auditok, komoly szakemberek látogatnak el hozzánk, s ez a munka felér egy továbbképzéssel, hiszen a konzultációkból is sokat tanulhatnak a résztvevők.

Teher alatt nő a pálma, tartja a mondás, s ez ránk is igaz. Unatkozni nincs időnk, olykor a család is nélkülözni kénytelen bennünket, cserébe viszont a hivatal nemzetközi megítélése egyre jobb. Visszanyertük azt a rangot, amely 2010 előtt már halványulóban volt.

– Hol tart most a Sólyom ügye, mikor szállhatnak fel az első járatok?

– Általánosságban elmondható, hogy az eljárások folyamatban vannak, a jelentős méretű dokumentáció áttekintésének és egyeztetésének nagy részét már elvégezte a hatóság. Vannak azonban még olyan további, nyitott kérdések, illetve engedélyezési feltételek, amelyeket az ügyfélnek pótolnia kell, ezeket továbbra is várja a hatóság. Az tehát, hogy az egyes eljárások mikorra zárhatók le, leginkább attól függ, hogy az ügyfél mikorra tudja a még fennálló hiányokat pótolni.



Vincze Mara