2024 április 16

RSS Facebook

2013. június 25. kedd, 10:22

Egy millió eurós zajvédelmi beruházás

Értékelés:
(0 értékelés)


Mintegy háromszáz millió forint értékű zajvédelmi beruházással korszerű hajtómű próbázó létesítményt épített a Liszt Ferenc repülőtéren a Budapest Airport. A speciális hangelnyelő- és sugárterelő elemekből álló szerkezetet ünnepélyes keretek között ma avatták fel. A Budapest Airport zajvédelmi programjában is szereplő beruházáshoz hasonló fejlesztésre évtizedek óta nem volt példa Magyarországon. Az új létesítmény átadásán jelen volt Ughy Attila, a főváros XVIII. kerületének polgármestere, országgyűlési képviselő (FIDESZ) valamint számos környékbeli település polgármestere, önkormányzati képviselője.






A légijárművek karbantartása során a hajtóműveket időnként részleges, vagy maximális teljesítményen kell rövid ideig működtetni – a földön. Ez az eljárás a repülésbiztonság szerves része, hiszen csak olyan repülőgéppel szabad a levegőbe emelkedni, amelyeknek hajtóművei hibátlanul működnek. Ennek a tesztelésére van szükség az ún. hajtómű próbázó helyekre és mivel ez a művelet a felszállásokhoz hasonlóan jelentős hangkibocsátással jár, így egyik összetevője az úgy nevezett repülőtéri földi zajoknak. A Budapest Airport szakemberei most egy olyan csúcstechnológiájú hajtóműpróbázó bázist hoztak létre, amelynek segítségével zajvédő- és zajelnyelő falak alkalmazásával jelentősen csökkenthető az évente átlagosan százötven-kétszáz alkalommal végzett tesztelés során keletkező zajterhelés.

A hajtóművek földi próbái elsősorban a repülőtérrel szomszédos XVIII. kerületi Erzsébet-Bélatelep és Szemeretelep valamint a XVII. kerületi Rákoshegy bizonyos közösségei számára jelentettek problémát. A beruházás eredményeként valamennyi érintett településrészen jelentős mértékben javulhat az ott lakók életminősége, csökken a környezeti zajterhelés. Különösen jó hír a tizenhetedik kerületben élők számára, hogy az új próbahely révén a földi hajtómű próbák helyszíne két kilométerrel távolabb került a település legközelebbi ingatlanaitól.

A 12 méter magas és 107 méter hosszú létesítményt összesen 550 speciális hangelnyelő panel alkotja. Az elemek összeszereléséhez több mint 4000 csavart, az alaplemez elkészítéséhez pedig összesen nem kevesebb, mint 850 köbméter betont használnak fel. A létesítmény felépítéséhez összesen 41 tonnányi acélt használtak fel, kb. annyit, mint az itt tesztelt Boeing 737-esek és Airbus A 320-asok üres tömege. A korszerű zajvédelmi berendezést a Budapest Airport az egyesült államokbeli Blast Deflectors Inc. nevű cégtől vásárolta meg, majd a Weinberg’93 Kft. szakemberei építették fel.

„A Budapest Airport cseppet sem áll le a repülőtéri beruházásokkal, annak ellenére sem, hogy a Malév tavalyi csődje és a súlyosan megemelt telekadó kritikus pénzügyi helyzetbe hozta a céget” – jelentette ki az átadáson Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „az ehhez hasonló, felelős beruházásokkal azt szeretnénk elérni, hogy a környező települések lakói elsősorban a repülőtér közelségéből adódó számtalan előnyt élvezhessék az új munkahelyektől kezdve egészen a dél-pesti térség gazdasági fejlődéséig.”

„Továbbra is tartjuk a szavunkat és azon dolgozunk, hogy tovább javuljon az érintett lakosság életminősége.” Ezt hangsúlyozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport közösségi kapcsolatok, környezetvédelmi- és működésbiztonsági igazgatója. Az önkormányzati képviselőkkel közös szalagátvágás után emlékeztetett rá, hogy a Budapest Airport nemrég fejezte be önkénes zajszigetelési programját, amelynek során 2008-tól kezdve lakásonként több százezer forint értékben építettek be passzív zajvédelmi rendszereket a környéken lakók házaiba.

A hitelesített zajmérő berendezésekkel végzett átvételi tesztek során kiderült, az előírt 12 dB-nél jóval nagyobb mértékű a zajcsökkenés, akár a 20 dB-t is elérheti az új repülőtéri létesítmény zajelnyelő képessége. A tegnapi tesztek során egy Boeing 737-es hajtóművét 90 %-os teljesítményen működtették, miközben a zajvédő fal túloldalán, tíz méteres távolságban a műszerek mindössze 80 dB-es zajterhelést mértek, ami kb. a budapesti Nagykörúton csúcsforgalomban a járdán tapasztalható zajnak felel meg. Ez a zajterhelés a faltól távolodva rohamosan tovább csökken, így hajtóművezésből eredő zajt egyáltalán nem észlelték a XVIII. kerület szomszédos utcáinak lakói, igaz a gyorsforgalmi úton az autók és mellette a vasút sokkal nagyobb zajt bocsájtott ki.

Kép és szöveg: Budapest Airport