2024 március 28

RSS Facebook

2012. december 05. szerda, 10:06

Tesztpadon az új Sikorsky CH-53K nehézhelikopter Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Elkészült az amerikai Sikorsky helikoptergyárban a US Marine Corps (Tengerészgyalogság) számára kifejlesztett új CH-53K nehéz szállítóhelikopter első prototípusa, amelyet földi tesztelési feladatokra használnak majd. Ezzek az elkészült forgószárnyassal végzik majd el mindazokat az ellenőrzéseket, amelyek befejezésével szállhat fel az a négy CH-53K, amelyek a berepülési programban szerepelnek majd 2014-15-ben.

A földi próbák lényege, hogy még a repülések előtt leellenőrizzék az új típus hajtóművét különböző üzemmódokban, a rotorlapátok, áttételek viselkedését a különböző terheléseknek megfelelően. Az a feladatuk lesz továbbá a NAVAIR teszpilótáinak, hogy levizsgáztassák a helikopter vezérlő-, elektromos, hidraulika- és navigációs rendszerét még az első felszállást megelőzően. Illetve igazolják mindazokat a műszaki és teljesítmény paramétereket, amelyeket a tengerészgyalogság elvár az új generációs nehéz szállítóhelikoptertől.

A CH–53K a típus korábbi változatának, a CH–53E Super Stallion helikopternek a nyomdokain jött létre, s ezt a típust váltja majd a tervek szerint 2019-től a US Marine Corps légi flottájában. Az új K-változat háromszor nagyobb hasznos terheléssel lesz képes repülni mint az elődje, közel kétszáz kilométerrel megnövelt hatótávolságra, akár "high hot" körülmények közepette is, vagyis magas hegyi vagy sivatagi viszonyok között. Ezt a három darab új, 7500 font lóerős GE38-1B hajtóműveknek és a kompozitból készülő rotorlapátoknak köszönhetően teheti meg. További újítás az is még, hogy a gép sárkánya is kompozitanyagú, amely révén jelentős mértékben csökkent a forgószárnyas önsúlya.

Az elkövetkezendő időszakban a földi tesztek során számos mérést és kalibrálást elvégeznek majd a GTV-n (Ground Test Vehicle) többek között az üzemanyagrendszerét, és 1300 ponton mérik majd a gépen a különféle olyan adatokat, amelyek a tesztelés során fontos információkat adhatnak a mérnököknek a gép állapotáról. Mérik például a különféle hőmérsékleteket, a statikus és dinamikus terheléseket, nyomásokat és a vibrációt. 2013 közepétől pedig egy olyan különleges külső helyszínen lévő tesztpadhoz rögzítik majd a helikoptert, amely megakadályozza, hogy a szerkezet felemelkedhessen akkor is, ha mind a három hajtóműve teljes teljesítményen dolgozik. Ezt a "light-off" tesztet először majd rotorlapátok nélkül, majd pedig rotorlapátokkal is elvégzik a legextrémebb terheléseknek kitéve a hajtóműveket, az áttételházat és a későbbiekben a forgószárnyakat.

A prototípusokat a Sikorsky helikoptergyár floridai, Palm Beach-en lévő teszt szerelőüzemében és repülőterén rakják össze, s itt zajlik majd a gépek földi ellenőrzése és berepülése.

Fotó: Sikorsky Aircraft Co.