2024 április 19

RSS Facebook

2012. augusztus 07. kedd, 08:23

Tetőzik a repülési szezon Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Forró nyarat kaptunk a nyakunkba, így aztán nem véletlen, hogy benépesedtek a repülőterek is. Ám ahogy a legmelegebb évszak sok veszélyt hordoz a strandolóknak, a repülés szerelmeseit is felelőtlen lépésekre sarkallhatja az önfeledt szabadságvágy. Éppen ezért az NKH Légügyi Hivatalának munkatársai mindent megtesznek, hogy a repülés valóban szórakozá,s és ne tragédiák forrása legyen.








A repülési főszezon küszöbén Ferkel Lászlót, a Légügyi Hivatal repülésbiztonsági osztályvezetőjét kérdeztük a balesetek megelőzésének lehetőségeiről és az azokat célzó hatósági lépésekről.

– A hatóság ellenőrzései miként szolgálják a repülés biztonságát?
– Az ellenőrzések voltaképpen három területre, a repülőterekre, a légi járművekre és a repülő személyzetekre terjednek ki. Természetesen a nyári időszakban kiemelten ellenőrizzük a különböző rendezvényeket, amelyek azért fontosak, mert ezek során a pilóták általában eltérnek az általános repülési szabályoktól. A repülőterek esetében az üzemben tartási engedélyeket, a le- és felszállóhelyek állapotát, illetve a kiegészítő berendezéseket vizsgáljuk. Tapasztalataink szerint elenyésző a szabálysértések száma, és ami előfordul, az többnyire gyorsan és minimális ráfordítással kiküszöbölhető lenne. Gondolok itt például a repteret borító fű nagyságára, amely akadályozhatja, illetve balesetveszélyessé teheti a le- és felszállást.

– A pilótákról is elmondható, hogy eleget tesznek a jogszabályokban foglalt követelményeknek?
– Azt kell mondanom, hogy kirívó szabálytalanságokkal nem találkozunk, és a pilóták többsége normakövető. Ha mégis problémát találunk, az elsősorban az egészségügyi alkalmassági vizsga hiánya, főként a lajstromozásra nem kötelezett légi járműveket vezetők esetében. Előfordul, hogy nem található minden előírt okmány a fedélzeten, ami természetesen szabálytalanságnak minősül. És hogy senkit ne érjen váratlanul, ezúton is tájékoztatunk minden érintettet, hogy – éppen a pilóták és az utasok érdekében – minden esetben ellenőrizzük a fedélzeten elhelyezett CO-detektort.    

– A nyári meleg, főleg a mostani forróság komolyan igénybe vesz embert és technikát egyaránt. Milyen tényezőkre kell fokozottan figyelni ilyenkor?

– Röviden azt mondanám, hogy amikor a meteorológusok nem ajánlják a napozást, tehát a legnagyobb forróságban, mi sem tanácsoljuk, hogy repüljön valaki. Egyébként figyelemmel kell lenni arra, hogy a nagy melegben „hígul” a levegő, ezáltal más üzemanyag-keverék-beállításokat igényel a gép, miközben a motor üzemének jellege is megváltozhat. Nem véletlen, hogy Győri Gyula, az NKH légügyi elnökhelyettese elrendelte, hogy a vizsgáztatásokat is a kora délelőtti, illetve a késő délutáni órákban bonyolítsák le a mi munkatársaink. Az elnökhelyettes úr intézkedésére egyébként – a III. fokozatú hőségriasztás időtartama alatt – a Ryanair Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérről induló utasait is buszokkal viszik a gépekhez.


Vincze Mara

Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült!