Már a júniusi Le Bourget légiszalonon jelezték, hogy az amerikai fapados légitársaság, a JetBlue negyven Airbus A320neo típusú, új, üzemanyagtakarékosabb hajtóművel felszerelt, megnövelt hatótávolságú keskenytörzsű repülőgépet szándékozik rendelni. A szerződés aláírására végül tegnap, október 27-én került sor Toulouse-ban. A hajtóművek típusát ebben a szerződésben még nem határozták meg.
Ugyanakkor a JetBlue döntött erról is, hogy harminc, már korábban megrendelt A320-as helyett a nagyobb befogadóképességű A321-est választja. Ezeket a gépeket az A320neón már szériatartozékként felszerelt nagyobb szárnyvégi aerodinamikai fülekkel, úgynevezett sharkletekkel látják el.
A JetBlue jelenlegi rendelésállományában így negyven A320neo, harminc A321-es és huszonkét A320-as található.
Az A320neót a bevezetése, 2010 decembere óta rekorgyorsasággal rendelik meg a légitársaságok. A mai napig mintegy 1200 ilyen gépre érkezett megrendelés az Airbushoz. A légitársaságok az új A319-esre, A320-asra és A321-esre kétféle üzemanyagtakarékos hajtómű közül választhatnak: az egyik a Pratt & Whitney PurePower PW1100G-je, a másik pedig a CFM International LEAP-X turbóreaktora. A gyár az összes ilyen gépet szárnyvégi sharkletekkel felszerelve szállítja. Ezeknek és az új hajtóműveknek köszönhetően a gép 15 százalékkal kevesebb fogyaszt, mint a hagyományos A320-as gépcsalád tagjai. Ugyanakkor a szén-dioxid-kibocsátásban mért környezetszennyezés évenként és gépenként 3600 tonnányira tehető.
Fotó: AIRBUS