2024 április 24

RSS Facebook

2020. november 18. szerda, 21:29

Aero Vodochody L–39NG látogatás Kecskeméten Kiemelt

Értékelés:
(2 értékelés)

Különleges vendég érkezett tegnap az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázisra. A cseh Aero Vodochody repülőgépgyár legújabb, L–39NG típusú sugárhajtású kiképző repülőgépe lártogatott el Magyarországra, hogy a Magyar Honvédség légi erejének a pilótái tesztelhessék az új típust, amely a kiképzési feladatokon túlmenően alkalmas légi támogató bevetések végrehajtására is.

A cseh Aero Vodochody cég által gyártott L–39NG sugárhajtású katonai kiképző és könnyű harci repülőgép fejlesztése újabb fontos állomásához érkezett a közelmúltban, amikor is megkapta géptípus a típus alkalmassági engedélyét a Cseh Védelmi Minisztérium katonai légügyi hivatalától. A Közép-Európában kifejlesztett és engedélyezett sugárhajtású harci repülőgép típus elődeit követve a katonai repülőgépek legújabb és legmodernebb generációját képviseli.

 A típus alkalmassági engedély megszerzése mindig jelentős mérföldkő egy új fejlesztésű repülőgép életében, ami egyben igen fontos lépése a sugárhajtású repülőgép fejlesztésének abban a folyamatban, amely a tervezés első vázlatával kezdődött, s mindaddig tart, amíg az új repülőgép típus első átadásra kész példányát át nem veszi a gyártótól az első felhasználó légierő. A típus alkalmassági engedély kiadása ugyanis lehetővé teszi immár, hogy az új repülőgép típust a világon bárhol alkalmazzák, mivel az minden tekintetben megfelelt a legszigorúbb repülés biztonsági előírásoknak és szabályoknak. Illetve elengedhetetlen feltétele annak, hogy a repülőgép típust leszállíthassák azoknak a légi erőknek, amelyek hadrendbe kívánják állítani azt.

– A típusalkalmassági engedély megszerzése egy nagyon fontos állomása a gép fejlesztésének és igazolja, hogy az új L–39NG minden tekintetben megfelel a legszigorúbb katonai repülőgépekre vonatkozó elvárásoknak – mondta Jaromir Lang, az L–39NG típus főmérnöke az Aeromagazinnak. – Ami egyben azt is jelenti, hogy az Aero Vodochody által tervezett és gyártott L–39NG típusú új sugárhajtású kiképző repülőgép az egyik első olyan új gyártású katonai repülőgép, amelyik a nemzeti szabályozások felett álló, legszigorúbb NATO által kialakított és meghatározott EMAR 21-es és EMACC néven ismert, nemzetközileg elfogadott standardok alapján meghatározott és kialakított hatósági előírásoknak is megfelelt, vagyis minden Európai Uniós és NATO-tagország légügyi hivatala által is elfogadott egyben.

Ugyanakkor alig két esztendő telt el az óta a fejlesztésből, hogy az új L–39NG első teszt példánya kigurult a Prága melletti szerelő hangárból s immár megszerezte a nemzetközileg elismert típusalkalmassági engedélyt.

– A géptípus fejlesztése ezzel viszont még koránt sem ért véget – folytatja Jaromir Lang főmérnök – hanem azon dolgozunk tovább, hogy az L–39NG képességiet tovább növeljük azoknak az igényeknek megfelelően, amelyeket a jövőbeni felhasználók megfogalmaztak a számunkra. Illetve szeretnénk kidolgozni azokat a lehetséges további fejlesztési irányelveket és modernizációs program lehetőségeket is, amelyek a típust végig kísérik a jövőben a teljes élet ciklusa során. Hasonló képpen ahhoz, mint ahogyan például az eredeti L–39-es Albatros sugárhajtású iskolagépet is tovább fejlesztettük anno, kifejlesztve annak könnyű harci gép változatát, az L–159-est. Az eredeti Albatros modell több, mint harminc éven keresztül állt szolgálatban a világ legkülönbözőbb részein számos légierő állományában, ami egy fontos tény a tekintetben, hogy az új modell élettartamát is hasonló módon képzeli el a gyártó Aero Vodochody. Ez nem csak a cég megrendelői, hanem közép-európai beszállítói és partnerei számára is fontos üzenet, ugyanis ezek a cégek is mindaddig részesei lesznek a projektnek, ameddig az új könnyű kiképző és harci repülőgép gép típus hadrendben lesz valamelyik légierő szolgálatában.

Azok a légi erők, amelyek potenciális felhasználónak számítanak az L–39NG számára egy olyan új, karakterisztikáját tekintve kiegyensúlyozott típust állíthatnak szolgálatba a flottájukban, amely korunk legmodernebb technológiai fejlesztéseivel készült, s amelyhez egy teljes körűen kidolgozott, a kiszolgáló földi személyzet és a hajózó állomány részére készült kiképzési program és koncepció is tartozik egyszerű földi javítási és karbantartási rendszerrel kiegészülve.

Emellett az L–39NG beszerzési ára és üzemben tartási költsége is sokkal kedvezőbb, mint a hasonló kategóriájú, két hajtóműves változatú sugárhajtású repülőgépeké. Az L–39NG emellett egy olyan multifunkcionális kiképző repülőgép, amely kiválóan alkalmazható a katonai pilóták alap képzésétől kezdődően a magasabb szintű harci pilóta képzésen át egészen a vadászpilóta szint eléréséig, méghozzá jóval költséghatékonyabb módon, mint egy két hajtóműves kiképző repülőgépet alkalmazva. Emellett a típus kiválóan alkalmazható könnyű légi harci támogató repülőgépként is. Köszönhetően a típus kiváló tervezési koncepciónak és egyszerű üzemeltetési eljárásának az L–39NG-vel nagy tempóban lehet a kiképzési repüléseket tervezni és végrehajtani, s akár évi 350 órás repülési időt is nyugodtan be lehet tervezni gépenként, hasonlóan a nagy elődhöz, az L–39 Albatroshoz.

Most, hogy a gyártó Aero Vodochody az L–39NG típus fejlesztése tekintetében elért egy komoly állomásához igazán bizakodóan néz a jövőbe. Hamarosan olyan különböző nemzetiségű berepülő pilóták érkeznek majd a Prága melletti repülőgépgyár teszt repülőterére, akik azokat a légi erőket képviselik, amelyek potenciális érdeklődést mutatnak az új L–39NG típus iránt. Ezzel párhuzasmosan a gyár már hozzálátott a típus sorozatgyártáshoz is, aminek az eredményeként az első sorozatban készült L–39NG példány két éven belül átadásra kerülhet az első vásárló légi erő részére. Jelenleg nagyon sok ország légi ereje kíván közelebbről is részltesen megismerkedni az új generációs L–39NG típussal, mint potenciális új, több célú katonai repülőgéppel, amely fegyveres szervezetek között van olyan is, amelyik Közép-Európából érdeklődik.


Fotó: Aeromagazin