2024 április 25

RSS Facebook

2019. március 01. péntek, 06:35

A Rolls-Royce kiszállt az új Boeing NMA utasgép fejlesztéséből Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Február 22-én jelentette be a brit Rolls-Royce hajtóműgyár vezetősége, hogy a túl szoros határidő miatt nem kíván részt venni az amerikai Boeing repülőgépgyár új, közepes méretű két hajtóműves utasszállító gépének (New Midsize Airliner – NMA) megfelelő erőforrással történő ellátásáért folyó versenyben. Ennek értelmében már csak a CFM International és a Pratt & Whitney marad versenyben.

Bár a Boeing korábban arról beszélt, hogy az új típus tervezett 2025-ös piaci megjelenése érdekében idén mindenképpen el kell kezdenie a programot, a legutóbbi hírek szerint a folyamat ipari része semmiképpen sem indul be 2020-at megelőzően. Az amerikai gyártó szerint a teljesen új tervezésű, 220-270 utas befogadására alkalmas, 9000 km hatótávolságú széles törzsű utasszállító repülőgép egyik fő újdonságának egy új generációs hajtóműnek kell lennie, amely a legújabb technológiai újításokat tartalmazza.

A Rolls-Royce szerint ezek az elvárások nem találkoznak azzal a koncepcióval, amelyen jelenleg a gyár dolgozik az UltraFan projekt keretében. A Rolls-Royce közleményében arról ír, hogy a hajtóműgyár a megadott rövid határidőn belül nem tud és nem is akar egy olyan új sugárhajtóművet kifejleszteni az új típusra, amilyet elvárnának tőlük. A Rolls-Royce által beindított UltraFan program ugyanis, amely egy teljesen új generációs hajtómű kifejlesztését célozta meg jelenleg még nincs olyan fázisban, amelyet az RR fel tudna használni a Boeing által tervezni kívánt új típus meghajtásához, ugyanakkor a hajtómű gyár nem akarja a fejlesztési programot csak azért felgyorsítani, hogy részt vegyen az új NMA projektben.

A bejelentést követően így csak a General Electric-Safran által létrehozott CFM International és a Pratt & Whitney marad versenyben a megfelelő, ötvenezer font tolóerőt nyújtó erőforrás kifejlesztésére. A Boeing piackutatása szerint legalább 4-5000 új generációs 220-270 üléses utasszállító gépre lesz szüksége a légitársaságoknak a jövőben. Ezek a gépek olyan új útvonalakon repülhetnek majd, amelyeken jelenleg csak jóval nagyobb méretű, ám emiatt nem megfelelően kihasznált típusokat üzemeltetnek a forgalomban. A Boeing szerint hasonló hatással lesz egy ilyen új típus a piacra, mint amilyen a B 787-es megjelenése volt a közelmúltban. A Dreamlinerek ugyanis mintegy 200 új útvonalat generáltak a piaci bevezetésük során.

Fotó: Boeing