2011. október 06. csütörtök, 06:50

Az Air France járata a pilóták tapasztalatlansága miatt zuhant le

Értékelés:
(0 értékelés)


Mint egy most napvilágra került jelentés megállapítja, az Air France (AF) 447-es Rio de Janeiro–Paris járata azért zuhant le, mert az épp szolgálatban lévő pilóták helytelenül reagáltak, amikor az éjszaka közepén a robotpilóta hirtelen lekapcsolt. Kétségtelen, hogy a sebességmérő egy rövid időszakon keresztül hibás adatokat közölt – a robotpilóta lekapcsolódása is ennek volt az eredménye –, azonban a fiatal első tiszt a magassági gyorsulásmérő műszerről már tévesen gondolta, hogy az sem működik. Így történhetett meg, hogy a gép meredeken zuhanva az Atlanti-óceánba csapódott.





Mint az a pilótafülke hangrögzítőjén világosan hallatszik, a fiatal másodpilóta kétségbeesetten közli: „I’ve lost VSI”, vagyis hogy az előtte lévő műszerpanelen nem működik a magassági gyorsulást kijelző műszer (Vertical Speed Indicator).

Pedig ez a műszer mindvégig tökéletesen működött. Akkor, amikor az ifjú másodpilóta kifakadt, éppen olyan magas értéket mutatott, amely már nem fért rá az analóg kijelzőre – ahogy mondani szokták, a mutató kiakadt a maximális értéknél, a percenként 15 ezer lábas magasságvesztésnél.

Mindez 2009. június 1-jén történt, miután az AF 447-es járat külső sebességmérői, az úgynevezett Pitot-csövek befagytak, s a robotpilóta értelmezhető sebességadatok hiányában lekapcsolt, hogy átengedje az irányítást a hús-vér pilótáknak. A gép ezt követően meredeken emelkedő pályára állt, sebessége lecsökkent, s amikor a szárnyakról elfogyott a felhajtóerő, átesett, s meredek zuhanásba kezdett. Mindez már a francia állami balesetkivizsgáló szervezet, a BEA májusi jelentésében is olvasható volt. Az új megállapítások azonban már abból az ideiglenes bűnügyi vizsgálati jelentésből származnak, amelyet az áldozatok hozzátartozóinak kérésére indítottak a felelős vagy a felelősök kilétének megállapítására.

„A repülőgép helyzetét a szolgálatban lévő személyzet tagjai képtelenek voltak felfogni, ilyennel korábban nem találkoztak” – olvasható többek között abban az előzetes jelentésben, amelybe október 5-én az áldozatok hozzátartozói már betekinthettek. Az általuk értelmezhetetlen adatokat látva a két másodpilóta minden műszer jelzését figyelmen kívül hagyta. Sajnos ebben az időben nem kaphattak segítséget a tapsztalt kapitánytól, aki éppen pihenőidejét töltötte az utastérben.

Ez a jelentés, bár megemlíti a Thales SA által gyártott Pitot-csövek időleges meghibásodását, ami a robotpilóta automatikus lekapcsolódásához vezetett, teljes egészében felmenti az Airbus A330-ast a további meghibásodások vádja alól. Ennek ellenére a bűnügyi vizsgálat folytatódik mind az Air France, mind pedig az Airbus esetleges kártérítési felelősségét illetően.

„Ez még csak egy ideiglenes, közbülső jelentés, amelyből végleges következtetést levonni nem lehet” – közölte a Bloomberg hírügynökséggel Fernand Garnault francia ügyvéd, a hasonló kártérítési esetek kiváló ismerője. Szerinte a jelenlegi vizsgálat mindenekelőtt az ember-gép interface-re, vagyis együttműködésre és annak anomáliáira fokuszál, s arra, hogy a pilóták mindent megtettek-e annak érdekében, hogy megértsék, mi történik a géppel, amelyet nekik kellett irányítaniuk.

Az Air France korábban már célzott rá, hogy a pilótákat megzavarták a hirtelen megjelenő riasztások és hibaüzenetek, amelyeket a fedélzeti számítógéptől kaptak, miután ez utóbbi már nem jutott számára értelmezhető adatokhoz. Ugyanakkor a jelenleg is folyó bűnügyi vizsgálat megállapítja, hogy az ifjabbik első tiszt manuálisan mindvégig meredeken emelkedő állapotban tartotta a gépet, mindaddig, amíg az teljesen el nem veszítette a repülés fenntartásához szükséges sebességét.

Mindeközben a két szolgálatban lévő pilóta figyelmen kívül hagyta a műhorizont jelzését, s más jelzéseket is, amelyek mind a gép orrának veszélyes, meredeken felfelé mutató helyzetére utaltak.

Az ideiglenes jelentés bővebb kivonata elolvasható a:

http://www.smh.com.au/travel/travel-incidents/air-france-crash-probe-reveals-pilot-confusion-20111006-1lab9.html oldalon.

Fotó:Brazil Haditengerészet

vissza a tetejére