2024 március 29

RSS Facebook

2017. február 21. kedd, 09:13

F35B típusú vadászgépek átrepülése Japánba

Értékelés:
(0 értékelés)

Idén januárban az amerikai haditengerészet légiereje (US Marine Corps) 10 db F35B típusú vadászrepülőjét helyezte át a Japán Iwakuni légibázisra az amerikai Arizonából. Az áthelyezésre azt a módot választották, hogy a 10 vadászrepülő „saját lábon” repült át a direkt légvonalban egymástól nagyjából 9500 km távolságban lévő bázisra. Amennyiben egy ilyen utat légvonalban lehetne megtenni (amit persze a geopolitikai helyzet, az átrepülendő földrajzi terület és az időjárás miatt legtöbbször nem lehet), akkor egy kereskedelmi utasszállítóval nagyjából 10-12 óra alatt lehetne lerepülni ezt a távolságot. Ezzel szemben az átrepülés majdnem egy hetet vett igénybe, ami szakmai vitákat eredeményezett az amerikai szaksajtóban és a hadiipari szereplők között. Az Awiation Week portál napokban napvilágot láttott elemzése szerint a 10-es köteléket majdnem ugyanilyen számú KC135-ös légitanker kísérte (váltakozó ütemben). A teljes úton több mint 250-szer hajtottak végre légi utántöltést, ami gépenként átlag 25 töltést jelentett. A vitát azon folytatták, hogy kell-e ilyen sokszor utántölteni a gépeket, elég hatékony-e ez a megoldás?

A gépeket persze tengeren is átszállíthatták volna, ami ugyan hosszabb, de jóval olcsóbb megoldást eredeményezett volna. A döntésbe biztosan beleszólt az is, hogy az ilyen hosszú út nagyon sok üzemeltetési tapasztalatot nyújt a gépet üzemeltetők számára. A hibamentes átrepülés pedig demonstrálhatta azt is, hogy mennyire megbízható az új típus, még ilyen extrém repülési körülmények között is.

Szakértők szerint egy ilyen nem szokványos átrepülést a Légierő logisztikai tervezői az abszolút konzervítív, mindenre felkészülő módon tervezik meg. Ez azt jelentette például, hogy a gépek kibocsájtott üzemanyag töltő csonkkal repülték (repülhették) végig az utat, felkészülvén arra az esetre hogy kibocsájtási hiba esetén ne kerüljenek bajba. A kinnhagyott csonk persze megnövelte a gépek fogyasztását, ami szintén egy ok lehetett a nagyobb üzemanyag igényre. A konzervatív tervezés alapvetően azt jelentette, hogy bármilyen töltés közbeni hiba (időjárás, a tanker hibája vagy egyéb meghibásodás miatt) a teljes köteléknek képesnek kellett lennie biztonságban egy baráti bázisra eljutni és ott leszállni. Az F35B típus hatótávolsága (saját belső üzemanyag tannkkal) 2200 km körüli, harci körülmények között nagyjából ennek a fele. Ennek ellenére a gépeket 30-40 percenként újratöltötték. A hosszú átrepülést korlátozza az is, hogy a pilóták a szűk kabinban nem tudnak mozogni, ezért fáradtság vagy egyéb egészségügyi kérdések miatt sem lehet egyhuzamban lerepülni ekkora távolságot.