A repülés biztonsága, műszaki és üzemeltetési folyamatainak összehangoltsága elengedhetetlen követelménye a légi közlekedésnek. E szakma művelői nemritkán kelnek útra, hogy ismereteiket bővítsék. Az ilyen seregszemlék nagy erénye, hogy számtalan új és hasznos tapasztalattal gazdagodnak a résztvevők, és nem elhanyagolható az a hozadéka sem, hogy jó alkalom a személyes kapcsolatok építésére, ápolására. Különösen igaz ez az olyan területeken, ahol sok múlik azon, hogy az országhatárokon túli tájékozódás folyamatos legyen.
A szokásos pozitív élményeken kívül is volt oka az örömre, az ünneplésre az NKH Légügyi Hivatal delegációjának, tudtuk meg Forgács Zsolttól, a Légijogi és Szervezési Osztály vezetőjétől.
– Az idei szakkiállításon megtekintettük a hazai repülés mérföldkövének számító Magnus eFusion elektromos repülőgépet, amelyet a Magnus Aircraft Zrt. a Siemens Zrt.-vel közös projektben fejlesztett, a magyar hatóság felügyelete mellett. S ez az első hazai fejlesztésű és építésű kísérleti repülőgép megnyerte a szakkiállítás innovációs különdíját.
Átfogó képet kaptunk a polgári kisgépes repülésben (general aviation) érdekelt légijármű- és berendezésgyártók termékeiről, jövőbeli fejlesztési terveiről, valamint megtekintettünk számos kísérleti és egyedi építésű konstrukciót is. Hasznos információkat szereztünk többek között a cseh Czech Sport Aircraft P–8-as új prototípusáról és a finn Atol Avion Ltd. amfíbiájáról, valamint ezen repülőgépek típusalkalmassági eljárásainak státusáról és gyártásáról. Az előbbi repülőgéphez különleges kötődésünk is van: 2013-ban két hatósági felügyelő tanulmányúton vett részt a repülőgép gyártójánál és a felügyelő cseh légügyi hatóságnál.
– Mit kínált még a rendezvény a szakmai látogatóknak?
– A szakkiállításon lehetőségünk nyílt a különböző szervezetek (társhatóságok, repülőszövetségek, gyártók stb.) prezentációinak (minikonferenciák) megtekintésére is. Ezek nyomán többek között részletes információkat szereztünk a 216/2008. EK rendelet II. mellékletének tervezett egyszerűsítéseiről, amelyek célja, hogy az Annex II légi járművek jelenlegi, szerteágazó MTOM-követelményeit egyszerűsítsék, az egységes, 600 kg maximális felszállótömeg meghatározásával.
Egy másik, nem kevésbé fontos konferencián az EASA képviseletében Juan Anton, a szabványosítási csoport vezetője (standardisation team leader) mutatta be a kisgépes repülést jelentősen megreformáló, bevezetés alatt álló Part–M Light és az új, tervezett Part–CAO (egyesített karbantartó/folyamatos légialkalmasság-fenntartó szervezetek) szabályrendszerének fő jellemzőit.
Az osztrák hatóság ehhez kapcsolódó prezentációja pedig rávilágított a változások jelentőségére és egyben az újdonságokban rejlő veszélyekre, lehetséges problémákra. Az elhangzottak alapján jól látható, hogy bár a kisgépes szabályozás területén az EASA az egyszerűsítésre törekszik, ez mégis nagy felelősséget és az új szabályok alkalmazásának előkészítésében jelentős többletterhet ró majd az egyes nemzeti hatóságokra.
– Mi újat tapasztaltak a drónok területén?
– A pilóta nélküli légi járművek mind szélesebb körű elterjedése a szakkiállításon is megmutatkozott: a hobbicélokra készült UAV-któl a professzionális, az állami szervek által alkalmazott eszközökig lehetőségünk adódott számos UAV-val kapcsolatos fejlesztést is megtekinteni. A kiállítók nagy hangsúlyt fektettek a hobbicélú UAV-tulajdonosok mint légtérfelhasználók tájékoztatására is. Az érdeklődők megismerkedhettek a Németországban alkalmazott szabályokkal, ami hasznos lehet a hazai jogszabályok kidolgozása során is, ezért a vonatkozó tájékoztató kiadványt átadtuk a hivatal érintett szakembereinek.
A fentiekből is egyértelműen látszik, hogy – amint mondani szoktuk – jó volt magyarnak lenni Friedrichshafenben, a Magnus eFusion elektromos hajtású magyar kisrepülőgép világpremierjén, ahol megálmodói és megépítői megkapták az eFlight Award 2016 európai innovációs díjat. A tervezők azon dolgoznak, hogy az új gépet mihamarabb alkalmassá tegyék kényszerhelyzeti képzésre és műrepülésre is, és ehhez megkapják a szükséges engedélyeket.
A nyertes Magnus eFusionről bővebben is olvashatnak lapunk 44-47. oldalán.
Vincze Mara
Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült.