2024 április 19

RSS Facebook

2015. május 15. péntek, 12:04

A négyből három hajtómű jelzett hibát a katasztrófát szenvedett A400M felszállásakor Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

A spanyol védelmi minisztérium felkérte a francia BEA balesetkivizsgáló szervezetet, hogy kapcsolódjon be a május 9-én lezuhant MSN023-as gyári számú A400M katonai teherszállító gép balesetének a kivizsgálásába. Mint arról az Aeromagazin is beszámolt, az incidens május 9-én történt a spanyolországi Sevillában lévő Airbus Military and Space bázisrepülőterén. A török légierő számára gyártott MSN023-as gyári számú A400M-nek a gyári berepülés során végrehajtott legelső felszállásakor történt olyan meghibásodása, amely a gép elvesztéséhez vezetett. A pilóták többszörös hajtóműhibát jeleztek az elemelkedés közben, majd megpróbáltak visszafordulni a repülőtérre, de a manőver közben beleütköztek a repülőtér melletti mezőgazdasági területen lévő elektromos távvezeték oszlopába, amely miatt lezuhantak. A fedélzeten tartózkodó hat fős Airbus berepülő teamből a két pilóta és két fedélzeti mérnök a lezuhanáskor azonnal az életét vesztette, két további mérnököt a lezuhanás közelében a földjükön dolgozó parasztok mentettek ki az égő roncsok közül. A túlélőket súlyos, életveszélyes állapotban szállították kórházba.



A gép fedélzeti adatrögzítőjét és a pilótafülke hangrögzítőjét is megtalálták másnap a kivizsgálók, s azok adatainak a feldolgozása azonnal el is kezdődött. Egyelőre semmilyen hivatalos tájékoztatást nem adott még a spanyol minisztéruim a kiértékeléssek kapcsolatban, de minden a balesettel kapcsolatos jelentés eddig arra utal, hogy a felszálláskor a gép 4 darab TP400-as légcsavaros gázturbinás hajtóművéből három meghibásodott. Ennek okaként az A400M üzemanyag-rendszere lehet a felelős, így a kivizsgálás most elsődlegesen az A400M üzeanyag-rendszerére fókuszálódik. Az iparági források arról számoltak be, hogy az üzemanyag-rendszer elzáródott a gépen, de annak okára egyelőre nincs hivatalos magyarázat. Egyes vélemények szerint az üzemanyag-rendszer szoftverében keresendő a hiba oka. A hírek szerint meghibásodás esetén újra lehet indítani az üzemanyag-rendszert, de arra vonatkozóan egyelőre nincsenek infomációk, hogy volt-e módja vagy ideje a személyzetnek erre a megoldásra.

Mindenesetre az Airbus gyár május 12-én újra kezdte a berepülési programját az A400M típussal, s az MSN004-es gyári számú tesztgéppel átrepült a franciaországi Toulouse-ból – a gyár székhelyéről – a spanyolországi Sevillában lévő katonai gyáregységébe. A gép fedélzetén utazott Fernando Alonso is, akit éppen a közelmúltban, január végén nevezte ki az A400M program új vezérigazgatójának, mivel a korábbi vezetőt, Domingo Urena-Raso-t menesztették a géptípus bevezetésével kapcsolatos program több, mint egy éves csúszása miatt. Azáltal, hogy a programért felelős Fernando Alonso is a fedélzetén volt a május 12-én felszállt A400M-nek nem csak a dolgzóit, hanem az ügyfeleit is meg akarta nyugtatni az Airbus, ezzel is demostrálva a típus megbízhatóságát és a repülésre való alkalmasságát. Mindenesetre a brit, a maláj és a német légierő egyelőre leállította az A400M-ek repüléseit mindaddig, ameddig nem kapnak megnyugtató választ arra a gyártól, hogy mi okozta a géptípus fatális katasztrófáját.

A spanyol védelmi minisztérium ugyanakkor két nappal a tragédiát követően bevonta az Airbustól azt az ideiglenes repülési engedélyét (Permit to Fly), amelynek a birtokában lehetett az újonnan elkészült repülőgépekkel a szűzfelszállásokat végrehajtani. Ennek az lehet a hatása, hogy az egyébként is csúszásban lévő A400M gyártási program további késedelmet szenved a jövőben, legalább is a berepülési és átadási fázisban. Ugyanakkor minden bizonnyal megváltozik az a protokoll is az Airbus Military and Space-nél, amely alapján eddig a földi és légi teszteket végrehajtották a gyártósorról kikerült repülőgépekkel. Vagyis egyelőre egyetlen másik olyan A400M sem szállhat fel Sevillában, amely a berepülési fázisában van jelenleg, s arra vár, hogy átadhassák a megrendelőjének.