2024 április 20

RSS Facebook

2015. március 19. csütörtök, 10:51

Boeing, TUI, NASA ecoDemonstrator 757-es repülés a jövő technológiájáért Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)

Újabb fázisa kezdődött el a héten annak a több hónapos fejlesztési programnak, amelyet az amerikai Boeing repülőgépgyár, a német TUI Group és az Amerikai Űrkutatási Hivatal, vagyis a NASA végez közösen a még olcsóbb és környezetbarátabb kereskedelmi repülés érdekében. A teszrepüléseket egy átalakított B 757-es repülőgépen végzik, amely az ecoDemonstrator 757-es nevet kapta.

A tesztrepülések célja, hogy olyan új technológiákat, innovatív fejlesztéseket, módszereket dolgozzanak ki a jövőben az ecoDemonstrator segítségével, amelyek még takarékosabbá, környezetbarátabbá és olcsóbbá teszik a kereskedelmi repülést. A B 757-es bal szárnyán például olyan új aeodinamikai kialakításokat tesztelnek, amelyek révén még kedvezőbb a légáramlás a szárny körül, s ennek köszönhetően kisebbé válik a gép légellenállása, aminek az eredményeként kevesebb üzemanyagot kell elégetni az adott sebességen való repüléshez. Az egyik ilyen újítás például a szárny belépőélének a védelme, amely révén nem tapadnak meg a bogarak azon, így rontva a szárny légellenállását.

Egy másik teszt során a gép jobb szárnyán azt vizsgálják hogy miként viselkedik az a védőréteg a szárny elülső részén, amelyet a NASA környezetvédelmi részlege fejlesztett ki annak érdekében, hogy a belépőélnek csapodó bogarak ne hagyhassanak maradandó nyomot a szárnyon, rontva annak a légellenállását.

Ezzel párhuzamosan a függőleges vezérsíkon azt teszteli a Boeing és a NASA, hogy miként lehet a farokfelületek körüli áramlást úgy szabályozni, hogy az a repülési fázisnak megfelelően mindig a legoptimálisabb legyen, lehetővé téve folyamatosan a legnagyobb aerodinamikai hatásfokot. Erre vonatkozóan már számos szélcsatorna-kísérletet végezett a Boeing és a NASA, amelyek során kiderült, hogy a vezérsíkok körüli áramlás irányításával akár 20 százalékkal is növelni lehet a magassági és oldalkormány hatásosságát. Ez pedig lehetővé teszi azt, hogy a jövőben a mostaniaknál kisebb, de legalább olyan hatásos farokfelületek írányítsják a repülőgépek mozgását a levegőben.

A program 2011-es beindítása óta az ecoDemonstrator 757-essel immár több mint 40 különféle újítást próbáltak ki a levegőben, együttesen az új generációs B 737-essel és a B 787-es Dreamlinerrel.